
TELEVISION QUARTERLY

18

T
he decision to take Radio 
Caracas Televisión, known as 
RCTV, off the air responds to 
a premeditated strategy by the 

government of President Hugo Chávez 
Frías to replace the domination of private 
broadcasters with state domination. 
Venezuela’s oldest private television 
station was forced off the air at midnight 
on May 27, in a decision that thwarts 
Venezuelans’ right to seek and receive 
information and represents a setback for 
democracy in this country.  

Althugh he was first elected in 1998 
with the support of some media outlets, 
Chávez soon broke ties with them 
after announcing plans to rewrite the 
constitution. As his nationalist agenda 
became more radical, private media 
outlets took an openly partisan role, and 
without any neutrality and objectivity, 
sought his ouster while embracing the 
positions of his political opponents.

After the coup that briefly ousted 
Chávez in April 2002, the Venezuelan 
administration came to the conclusion 
that the state communication apparatus 
was in clear disadvantage compared to 
the power of private media. 

Until 2002, the state owned only 
three media outlets: Radio Nacional 
de Venezuela network, Venezolana 

de Televisión (VTV), and Venpres, 
the official news agency. Since then, 
the Chávez administration has defied 
he private media’s control through 
investment in state-owned and 
community media projects. According 
to official data, the administration has 
budgeted 362 billion bolívares (US$169 
million) in the last two years alone. 

Since the coup, the administration 
has invested heavily to increase the size 
of the government’s communications 
portfolio. By stacking its personnel with 
government’s followers and supporters, 
Chávez has certainly influenced content 
while guaranteeing vast amounts of 
uncritical coverage. 

The president himself has used cadenas 
—his nationwide simultaneous radio 
and television broadcasts that preempt 
regular programming on all stations—as 
a government megaphone. Chávez takes 
advantage of his broadcasts to argue against 
the private media’s news coverage and to 
single out individuals for censure, often 
lambasting journalists and media owners.

The Chávez administration has 
not only invested in new national 
broadcast and cable outlets but also 
created a network of alternative and 
community media, including TV and 
radio stations. At the same time, it 

Chávez Does No 
Such Thing:

Press Freedom Conditions Have Seriously  
Deteriorated Under His Regime.  

By Carlos Lauría



TELEVISION QUARTERLY

19

has opened newspapers and Web sites 
full of government advertising. Since 
2003, the Venezuelan administration 
has financed the creation of ViVe TV, 
a cultural and educational television 
network with coverage throughout 
the country; ANTV, which broadcasts 
sessions of the National Assembly on 
the airwaves and on cable; and Ávila 
TV, a regional television station run by 
the city of Caracas. 

TeleSUR is the government’s most 
ambitious media project. This 24-hour 
news channel, labeled a Latin American 
alternative to CNN and Fox by officials, 
was launched in July 2005. Venezuela 
owns 51 percent of the channel, while 
the governments of Argentina, Cuba, 
Uruguay and Bolivia own minority 
stakes. TeleSUR, which has several 
news bureaus in Latin America, the 
Caribbean and Washington D.C., plans 
to start a news agency and open bureaus 
in London and Madrid soon. 

TeleSUR’s signal is broadcast from 
Venezuela’s capital via satellite, and 
can be received in Latin America, 
in most of the United States and in 
Europe. Cable systems in a number of 
Latin American countries have signed 
agreements to distribute the network’s 
programming. 

Andrés Izarra, the station’s president, 
said that the network was “looking for 
greater diversity and deeper views on 
subjects.” Critics say TeleSUR should 
really be called “TeleChávez,” as the 
government funnels public funds to 
finance a network that is oriented to 
give Chávez and his supporters in the 
region positive coverage.

In December 2006, TeleSUR 
purchased the broadcast television 
channel CMT, which is based in 
Caracas. The move is intended to 

expand TeleSUR’s reach beyond cable 
and satellite subscribers.

With a strong boost of public 
funds, the Venezuelan government 
has been able to balance the influence 
of the private media, while investing 
in technology on state-owned media. 
However, the administration keeps 
pointing to the concentration of media 
ownership in private hands and refuses 
to acknowledge the drastic change of 
the media landscape since 2003. 

Some government officials have 
spoken publicly on the government’s 
media strategy. In a January 8 
interview with the Caracas daily El 
Nacional, TeleSUR president Izarra 
clearly stated that the administration 
of President Chávez is building an 
“information hegemony.” Izarra 
explained that this hegemony did not 
mean the end of dissent, and that 
media that criticize the government 
would continue to operate.

 

“For the new strategic scenario that is 
discussed, the struggle that falls in the 
ideological field has to do with a battle 
of ideas for the hearts and minds of 
people,” said Izarra, former minister 
of communications and information. 
In the interview, Izarra, who was news 
director of RCTV until the 2002 coup 
against Chávez, explained that “we have 
to prepare a new plan, and the one we 
are proposing is aimed at achieving the 
state’s communication and information 

The Committee to 
Protect Journalists 
found that press 
freedom conditions 
have seriously 
deteriorated.



TELEVISION QUARTERLY

20

hegemony.”
The Committee to Protect 

Journalists found that press freedom 
conditions have seriously deteriorated.

In a report launched in late 
April after a fact-finding mission 
to Caracas, CPJ found that press 
freedom conditions have seriously 
deteriorated in this country. The 
report, titled “Static in Venezuela,” 
describes the decision not to renew 
RCTV’s broadcast concession 
as “arbitrary and politically 
motivated,” casting a doubt on 
Venezuela’s commitment to freedom 
of expression.  

While Venezuelan officials 
insist on promoting free expression, 
journalists working for the private 
media say that they have increasing 
difficulties while doing their jobs. 
Reporters and editors are concerned 
that the government punishes critical 
news outlets by blocking access to 
government events and sources, 
withholding public advertisement, 
filing criminal defamation complaints 
and imposing content restrictions.

Since 2005, the Venezuelan 
administration has enacted legal 
measures that restrict the work 
of the media. In January 2005, 
the National Assembly drastically 
increased criminal penalties for 
defamation and slander, contradicting 
international standards on freedom 
of expression. Changes in the penal 
code also expanded the categories 
of government officials protected 
by disrespect provisions, which 
criminalize expressions deemed 
offensive to public officials and state 
institutions, and drastically increased 
criminal penalties for defamation and 

slander. The maximum prison term 
for defamation, for example, went 
from 30 months to 48 months under 
the measure.       

Also in effect since 2005 is the Law 
of Social Responsibility in Radio and 
Television, which had been approved 
by the National Assembly and signed 
into law by Chávez in December 
2004. The Social Responsibility 
law has been widely criticized 
for its broad and vaguely worded 
restrictions on free expression. Under 
Article 29, for example, broadcasters 
who disseminate messages that 

“promote, defend, or incite breaches 
of public order” or “are contrary to 
the security of the nation” may be 
forced to suspend broadcasts for up 
to 72 hours. If a media outlet repeats 
the infractions within the next five 
years, its broadcasting concession 
may be suspended for up to five years. 
Article 7 of the law forbids “graphic 
descriptions or images of real violence” 
on the air from 5 a.m. to 11 p.m., 
except when the broadcast is live and 
the content is either “indispensable” 
or emerges unexpectedly.

The non renewal of RCTV’s 

Since 2005 the 
Venezuelan 
administration 
has enacted legal 
measures that 
restrict the work 
of the media…and 
drastically increased 
criminal penalties 
for defamation and 
slander.



TELEVISION QUARTERLY

21

concession fits perfectly in the 
government’s logic on the state 
information hegemony. The decision, 
first announced by Chávez before a 
military group in December 2006, has 
been clearly designed to force the main 
critical media off the air. Two of the 
three other private broadcasters, Televén 
and Venevisión, have softened their 
critics and got rid of their most critical 
programs. Curiously, Venevisión’s 
concession was renewed shortly before 
it expired on May 27.

With RCTV off the air, there is only one 
broadcaster that continues to criticize the 
Venezuelan government. But Chávez and 
officials from his administration are not 
so worried about Globovisión because 
this station can be seen as a broadcast 
channel in metropolitan Caracas and the 
state of Carabobo. 

Although the station’s concession 
expires in 2015, Globovisión 
executives are concerned about 
what they describe as government 
intimidation against the network. 
The day RCTV went off the air, the 
minister of Communication and 
Information Willian Lara filed a 
complaint with the attorney general’s 
office accusing Globovisión of 
inciting violence against Chávez. 
The action was motivated after the 
station aired file footage of a 1981 
assassination attempt against Pope 
John Paul II. Globovisión Director 

Alberto Federico Ravell rejected 
the accusation.

RCTV’s frequency has been 
replaced by a new public-service 
broadcaster called Venezuelan Social 
Television Station (TVES). The new 
channel began broadcasting early 
on May 28. While the government 
said that the news station’s editorial 
line would not be dictated by 
administration officials, analysts 
said that the broadcaster will 
effectively operate as a government 
propaganda machine. 

According to a President’s decree, 
five of the seven members of the 
board of directors will be appointed 
by the executive. The pressure that 
the Venezuelan administration is 
exerting over the private media 
represents a setback on freedom of 
expression, and indicates a serious 
blow to Venezuela’s commitment to 
democratic values.

A native of Argentina, Carlos Lauria 
was managing editor of the regional 
newspaper Diaro La Union before 
becoming the U.S. bureau chief for 
Editorial Perfil, the largest magazine 
publisher in Argentina.  He is Americas 
senior program coordinator for the 
Committee to Protect Journalists  and 
is a columnist on free-press issues for 
the New York-based daily El Diario.




