
TELEVISION QUARTERLY

15

A
s a Venezuelan, watching 
television news evolve here 
has been watching the 
country’s history unfold. 

For years, we had “controlled” news 
networks. Not controlled by Venezuelans 
or our government, but by the countries 
that dominate international news 
like the United States and the United 
Kingdom, or by large media companies 
with international ownership of local 
Venezuelan channels. We watched Latin 
American news through the eyes of CNN 
in Atlanta or the BBC in London or people 
with corporate agendas, whose priorities 
and perspectives are not always in line 
with those of the average Venezuelan. This 
has begun to change as Latin Americans 
have challenged corporate and foreign-
owned media and created new, indigenous 
alternatives for mass media such as 
TeleSUR—the first 24-hour Spanish 
language international news channel to be 
based in Latin America.

There are currently more than twenty 
major television broadcast organizations 
operating in Venezuela, including private, 
state-run and public channels. This 
pluralism is in contrast to the widely held 

view that the media in Venezuela is stifled 
or lacks freedom and diversity, often 
purported by politicians and the media 
outlets that report on them. FAIR (Fair 
and Accuracy in Reporting) and their 
publication Extra! recently chronicled 
the frequent mislabeling of our media by 
American publications as unbalanced and 
“muzzled” (“The Myth of the Muzzled 
Media” Extra! November/December 
2006). The advent of TeleSUR further 
provides the average Latin American with 
greater access to the airwaves, reported 
from the region and for the region. 
A Force for Regional Integration

To understand TeleSUR and the 
recent changes in Venezuelan media, 
they must be seen in the context of the 
broader changes taking place in our 
region and in our country. 

We have expressed this desire for 
integration through regional economic 
and social cooperation agreements; 
financial, technical and energy assistance 
programs; and now, through the mass 
media. If integration is the end, TeleSUR 
is the means. 

TeleSUR was born of a need in Latin 
America to develop a means by which 

Chávez Promotes 
Robust, Uncensored 

News Media in 
Venezuela

By Andrés Izarra



TELEVISION QUARTERLY

16

all the people of this vast region could 
have the opportunity of spreading their 
own values, revealing their own images, 
and debating their own ideas within a 
forum dedicated to freedom and equality. 
Until now, this was not possible in our 
region–the 24-hour news networks 
available to us were CNN en Espanol and 
previously, NBC’s Canal de Noticias, both 
broadcast to us from the U.S. TeleSUR 
and other advances in the media provide 
alternatives which serve to represent the 
fundamental principles of an authentic 
source of mass media; one that adopts as 
its guiding principles the foundations of 
truth, justice, respect and solidarity. 

T
eleSUR provides news seven 
days a week through news 
programs, a daytime magazine 
show, hourly breaking news, 

journalistic analysis, stories, interviews 
and reports. TeleSUR has established 
the largest newsgathering capability of 
any TV news service in Latin America: 
fulltime correspondents in Bogotá, 
Brasilia, Buenos Aires, Caracas, Mexico 
City, Havana, Montevideo, La Paz, 
Port au Prince, Managua, Lima, Quito, 
Washington and most recently Madrid 
and London, in addition to a network of 
contributors throughout the region. This 
depth guarantees broad and responsible 
coverage, within the framework of the 
network’s mission – the truth without 
restrictions. 

TeleSUR is majority-owned by the 
Venezuelan government (51 percent), 
with Argentina, Uruguay, Cuba and 
Bolivia owning the remaining 49 percent. 
While TeleSUR was a concept developed 
by President Hugo Chávez, we maintain 
complete editorial independence from 
the government, as with our colleagues at 
the BBC and other state-owned networks. 
Our team is comprised of journalists 

committed to accuracy and integrity in 
our reporting, meeting every morning 
and as major news breaks to discuss what 
will be assigned, with no outside input. 

TeleSUR’s model is certainly not 
a new one. many other nations and 
regions have created similar programs 
and projects with the intent of providing 
an alternative to the Anglo-American 
perspective in the news. Al Jazeera was 
one of the first proponents of a network 
geared towards a region or affinity group, 
but others soon followed suit. The Russian 
government created in 2005 Russia 
Today, a global news channel from Russia 
that broadcasts in English and is owned 
by Russian news agency RIA-Novosti. 
France recently created France 24 to 
“create greater pluralism” by delivering 
news with a “French perspective.” In 
addition to French, English and Arabic 
broadcasts, France 24 will add Spanish 
in the coming years, giving even more 
freedom of choice within the Spanish 
language news landscape, something we 
at TeleSUR embrace.  
Who Owns the Venezuelan Airwaves?

The second feature of our television 
news landscape involves a political 
change within Venezuela. Until recently, 
Venezuelan television news often became 
victim of media conglomerates with one-
sided political interests. For example, the 
privately-owned channel Radio Caracas 
Television (RCTV), where I was once a 
journalist, failed to report on breaking 
news regarding the attempted coup against 
President Chávez in 2002. The channel 
ran only news that supported anti-Chávez 
forces, including a false resignation letter 
claimed to be signed by Chávez. RCTV 
instructed its reporters to avoid covering 
pro-Chávez events and opinions, and ran 
Tom and Jerry cartoons when Chávez was 
restored to his office. I resigned over this 



TELEVISION QUARTERLY

17

failure and serious breach of journalistic 
responsibility. The actions by RCTV (and 
another TV network Venevision) were 
documented by two Irish filmmakers in 
“The Revolution Will Not be Televised.” 
The film includes one of the coup leaders 
thanking RCTV and Venevision for their 
efforts during that time. 

Recent attempts to regulate the media 
in Venezuela therefore are not “attacks on 
press freedom,” as some have claimed-
-quite the opposite. They are efforts to 
diversify the air waves and overcome the 
oligopoly of ownership.

As the coverage of the attempted 
coup demonstrated, Venezuela’s media, 
including state TV, needs controls to 
insure diversity among media owners 
themselves, who routinely erased balance 
from the nightly news. 

In Venezuela, television is considered 
a public good because it assures its 
people the right to information. As such, 
it is not to be hoarded, squandered or 
manipulated. The recent decision by the 
Chávez government not to renew the 
broadcasting concession granted to RCTV 
is another step toward the diversification 
and democratization of the airwaves. To 
many, RCTV represented the limitation of 
access to the airwaves by keeping it in the 
hands of a small oligopoly of magnates.

Therefore, the decision was a question 
of democracy. RCTV is still able to operate 
on public airwaves via cable and satellite: 
the government’s decision allowed RCTV 
to organize their own station and also 
allowed access to the airwaves for those 
traditionally excluded by the media 
oligarchy.

People who have long been ignored 
by the media finally have a voice. We 
can claim a robust, uncensored news 
media climate here in Venezuela, 
with Mark Weisbrot, co-director of 

the Center for Economic and Policy 
Research commenting on our freedom 
of speech in the Augusta Chronicle on 
October 9, 2006: “Indeed they do, with 
the most anti-government media in the 
hemisphere.” This has been seconded 
by John McLaughlin of The McLaughlin 
Group. And as with many world leaders, 
Chávez has reacted defensively to the 
criticism. Not only has RCTV received 
censure from Chávez in speeches, but so 
have we, on numerous occasions. 

The push for regional integration and 

public access to information is driving 
the future of television news in Venezuela 
and Latin America. The result, I think, is a 
much more sophisticated media market, 
in which all people have access, in which 
all viewpoints are heard, and where we 
hope others can gain a window into our 
country and our region from around 
the world. We intend to play our role 
by standing by our mission of the truth 
without restrictions, which will be guided 
by values of honesty, accuracy, integrity, 
courage and fairness.

Andrés Izarra was news director of 
RCTV, the network recently taken off 
the air by Venezuelan President Hugo 
Chávez. Izarra later served as Chávez’s 
communications minister and is now 
president of  TeleSUR.  

Andrés Izarra




