
REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

67

Revolution Televised:
Prime Time and the 
Struggle for Black Power

By Christine Acham

University of Minnesota Press, 
Minneapolis, MN
(248 pages, $24.95)

By  Howard A. Myrick

Revolution Televised:  Prime Time 
and the Struggle for Black Power 
is a “must read” for all television 

programming executives and producers 
who are now (or ever expect to be) 
involved with African-American 
television talent or African-
American subject matter—with 
equal relevance and treatment for 
both entertainment programming 
and serious news reporting. It is 
also essential reading for media 
critics and scholars who are 
wedded to the traditional negative 
v. positive images paradigm of 
analyzing programs with ethnic 
characters and racially oriented 
themes—in search of evidence 
that a given story or portrayal 
advances or retards the search 
for objectivity and progress in the 
representations of different ethnic 
groups in, notably, television 
programs and films.
 Issuing an advisory to the 
reader of a new book may seem 
to be a strange opening. In 
this instance, though, it seems 
warranted. The advisory: do 
not be mislead by the title— 

especially, the subtitle, Prime Time and 
the Struggle for Black Power. Why? It 
is really quite simple: This book is not 
only about the Black Power Movement 
of the 1960s. Although this historic 
period in the civil rights movement in 
America is accorded ample coverage, 
this book (and its greater value to 
media practitioners and analysts) is its 
contribution to a deeper understanding 
of the fact that (as Peter J. Boyer, a 
media critic for The New York Times 
during the period, stated) the civil 
rights struggle “…was a story that 
finally proved the value of TV news 
gathering as opposed to mere news 
dissemination.” Seemingly, not wishing 



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

68

to confuse coincidence with causality, 
the author, Christine Acham—assistant 
professor in the African American 
studies program at the University of 
California, Davis—cites and appears to 
reject (with less vigor than this reviewer) 
the notion that “The whole process of 
changing television into a serious news 
medium happened to coincide with the 
civil rights movement” (as posited by 
CBS News reporter Robert Schake) – 
suggesting, instead, symbiosis (perhaps) 
but not coincidence. 
 One of the most engaging aspects of 
this book is it analysis of the dynamic 
impact of entertainment programming 
and the black actors who put a whole 
new face (no pun intended) on 
mainstream television programs. The 
author serves the reader exceedingly 
well in her identification and analysis 
of the various stratagems employed 
by such talented black actors and 
comedians as Redd Foxx, Flip Wilson, 
their supporting casts members and 
script writers, having their say, variously, 
in what the author refers to as “hidden 
transcripts” – getting past the mostly 
all-white gatekeepers at the networks. 
“Hidden transcripts,” a term borrowed 
from the political anthropologists 
James C. Scott and Robin D.G. Kelley, 
who referred to the phenomenon of 
“oppressed groups challenging those 
in power by constructing ‘hidden 
transcripts’, a dissident political 
culture …emerging ‘on stage’ in spaces 
controlled by the powerful  …always in 
disguised  forms”.
 The failure of white programming 
executives and producers to 
understand the dynamics of race and 
the interrelationship of the mass media 

(especially television) accounts for not 
only the loss of missed opportunities 
to serve the public’s best interest, but 
also the loss of revenue – notably from 
a segment of the population (African-
Americans) possessing aggregated 
wealth exceeding that of the national 
economies of many countries in the 
world ( a phenomenon not unlike the 
continuation of slavery, long after the 
expiration of its economic viability). It 
is also the reason that to this day the 
television industry has relegated black-
oriented programs to such networks as 
Fox, UPN, WB and BET – suggesting 
that no lessons were learned from the 
cross-over power (and earned revenue 
record) of such programs as Sanford 
and Son (featuring the brilliant actor-
comedian Redd Foxx), The Flip Wilson 
Show, the short-lived Richard Pryor 
Show, all artists to whom today’s Chris 
Rock, Eddie Murphy and many black 
and white artists pay homage. What 
would today’s television industry be like 
(and how much wealthier its executives) 
if these programs and their black artists 
had been allowed to achieve their full 
potential?
 Lest the reader conclude that this 
book is only about the economics of the 
subject, it should be noted that the author 
concedes that was not the starting point 
for this scholarly effort; rather, it begins 
with “a review of the historical trajectory 
of African-American participation 
within mainstream American society 
…”and how “the mass media, especially 
television, have become significant 
tools in this transformation and have 
promoted different aspects of a black 
political agenda”. This trajectory and 
transformation, of course, did not 



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

69

follow a straight and uninterrupted 
path. It ebbed and flowed with the 
vagaries of the times, the sentiments 
and sensibilities of the mostly white 
gate-keepers in the media.

 There was, for example, a period in 
the 1960s and 1970s when it appeared 
that the television industry had made 
a commitment to the integration of 
its program schedules. Such black-cast 
programs as the previously mentioned 
Sanford and Son and The Flip Wilson 
Show were prominent program 
offerings for both black and mainstream 
audiences. Then in the 1980s – except 
for the Cosby Show and Different World 
– black-cast programs became scarce 
again. In the late 1980s and early 1990s 
black-cast programs reemerged – but 
in a mainly black-targeted “network 
ghetto” populated by fictionalized black 
people. The author of this book poses 
(and answers) the question: “What 
social, political and industrial factors 
brought about this shift from invisibility 
to hyperblackness in the late 1960s and 
1970s?” A follow-on question: What 
accounts for today’s programming 
decisions and what  should today’s 
decision-makers be doing?
 The focus of this book is not limited 
to an investigation of entertainment 
programming: it also includes a very 
comprehensive and incisive probing 
into the realms of television news 

programming and documentaries 
– areas in which some strange 
differences are revealed. The acclaimed 
communications theorist George 
Gerbner has noted, for example, that 

in contemporary television 
a curious dichotomy in the 
representation of African-
Americans is reflected: in 
fictionalized dramas and 
sitcoms African-Americans 
are depicted as more affluent 
and more socially integrated 

than they actually are in real-life 
America. In television news they are 
over-represented as criminals, drug 
dealers and engaged in various anti-
social situations than is the case in 
reality. Are these chance phenomena?
 Revolution Televised provides 
some unique insights into the role 
of television in those still not widely 
understood periods of American history 
referred to as the Civil Rights Era and 
the Black Power Movement (two very 
distinct facets of a larger sociopolitical 
phenomena – clearly delineated by, 
both, the adherents and the news media 
that reported on them). The Civil Rights 
and the Black Power phenomena did 
occur at just about the ten-year mark in 
network television news’ maturation, at 
a time when the medium was still in the 
process of defining itself. Accordingly, 
if the news media did not cover these 
dramatic events, their powerful orators, 
charismatic leaders and large vociferous 
protest events, it would have been like 
insisting that the emperor was regally 
dressed when, in fact, he was naked. The 
Civil Rights and Black Power leaders 
knew it and so did the television news 
executives.

 There was a period in the 1960s 
and  1970s when it appeared that 
the television industry had made 
a commitment to the integration 
of its program schedules.



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

70

 Did the news media cover these 
events fairly and professionally? 
Sometimes they did and other times 
they committed egregious errors. 
As a graduate cinema student at the 
University of Southern California 
during the time of the 1965 Watts riot, 
I recall all too vividly a TV newsman 
reporting from a hovering helicopter (as 
the TV camera zoomed in for a close-
up) “there goes a rioter now looting a 
clothing store!” – the “looter” actually 
was an off-duty black police officer who 
was the owner of the haberdashery 
from which he was trying to save his 
inventory from the approaching fires 
threatening to engulf Watts. Almost as if 
to corroborate my personal story, which 
might be regarded as merely anecdotal, 
Revolution Televised, recounts NBC’s 
executive William Corrigan’s comments 
about the problems encountered in 
covering the riots. Corrigan, who was 
dispatched to cover the riots, stated 
that news helicopters “sent out some 
frightful reports that were totally 
unverified.” To this the author added: 
what was reported revealed much about 
the predilections of TV journalists and 
the cultural prisms through which they 
viewed and interpreted events.
 Journalistic errors and exaggerations 
aside, the fact remains that television 
coverage of the “revolution” did keep 
the issue of race relations in America 
in the forefront of the national (and 
international) consciousness. The 
television networks covered the 1965 
Martin Luther King-led march to Selma, 
Alabama, the signing of the 1964 Civil 
Rights Act, the 1965 Voting Rights Act, 
the historic “I Have a Dream” speech by 
Dr. King at the Lincoln Memorial. It was 

television, too, that caused the nation’s 
politicians and the American people to 
recognize the options posed by Malcolm 
X’s “By Any Means Necessary” and Dr. 
Martin Luther King’s “Non-violence” 
credos. The symbiotic relationship 
of the two different leaders and their 
approaches for achieving racial justice 
were amplified and made visible, in 
large measure, by television.
 Apparently (and justifiably) not 
wishing the television to become too 
proud of itself, Christine Acham’s 
Revolution Televised cites many 
examples of television’s penchant for 
engaging in “recuperative” work, the 
creation of “nostalgic” (but incorrect) 
reconstructions of black Americans’ 
and, concomitantly, the nation’s racial 
past. We are reminded, too, that “The 
United States is constantly involved in 
a process of mediation with its history, 
and television has played a significant 
role in this negotiation and recuperation 
of our national memory.”
 Returning to the subject of the dual 
approaches the networks took to the 
Civil Rights v. Black Power facets of the 
larger race issue in America, the author 
reminds the reader that television 
news programs and especially TV 
documentaries were produced at a 
time when America was attempting 
to “contain rising black social and 
political movements.” The networks 
were conflicted – probably as much by 
the dictates of networks’ business and 
political concerns as by the reality that 
they and their reporters and producers 
were products of their whiteness. Briefly 
stated: “Black Power” was scarier than 
“Passive Resistance”.  In this connection, 
the reader is invited to review such 



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

71

notable televisions as the 1965 CBS 
Reports: “Watts: Riots or Revolt?” and 
Mike Wallace’s five-part series The Hate 
That Hate Produced.  
 Public broadcasting did not escape 
the scrutiny of Revolution Televised. 
Indeed, the Corporation for Public 
Broadcasting (CPB), my former 
employer, received more analysis 
than the allotted space here will 
permit recounting. Suffice it to state 
that, because public broadcasting is 
supported by tax dollars – to which 
African-Americans, too, contribute 
– there was ample criticism of 
the disparate treatment accorded 
programs dealing with civil rights 
issues. Complaints centered mainly 
around a conspicuous lack of financial 
support for such programs. Illustrative 
of this problem was the 1972 conflict, 
described as follows: “The Corporation 
for Public Broadcasting released the list 
of programs it intended to fund for the 
1973-74 season. Conspicuously absent 
were the only two nationally televised 
black programs: Soul, a music-, poetry-
and entertainment-driven program, 
and Black Journal,” the latter concerned 
more with political and social issues 
affecting African-Americans. This 
instance, not having been the first such 
action taken by the public broadcasting 
system, elicited an outcry of protest 
which repeated a criticism stated in 
Jet Magazine by William Greaves, then 
the only black producer in American 
television, who stated that “Black 
Journal, the ‘one oasis in a very large 
desert’ [will be dried up this fall for lack 
of funding].” The reason, of course, was 
clearly not due to a lack of funding. 
 The readers of this book will, no 

doubt, find much that is disturbing, 
unsettling, and painful – some things 
we would all rather forget. Acham’s 
Revolution Televised, however, deserves 
praise for being both elucidating and 
innovative. Moreover, who can find 
fault with an author who, for good 
reasons, dares challenge the continued 
perception of former FCC Chairman 
Newton Minow’s characterization 
of television as a “vast wasteland”? 
The book is worth a reading, if only 
to discover the justification of the 
challenge to Newton Minow’s law.

Howard A. Myrick, Ph.D., Professor of 
Broadcasting and Telecommunications at 

Temple University, Philadelphia, PA, former 
Director of Communications Research at 
the Corporation for Public Broadcasting, 

Director of the American Forces Radio and 
Television Service, currently serves, also, on the 
Pennsylvania Public Television  Commission.



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

72

Bad News:
The Decline of Reporting, 
the Business of News,
And the Danger to Us All

By Tom Fenton

Regan Books, New York
(262 pages, 425.95)

Changing Channels:
The Civil Rights Case That
Transformed Television

By Kay Mills

University Press of Mississippi, Jackson
(313 Pages, $30)

By Bernard S. Redmont

Veteran foreign correspondent 
Tom Fenton vainly tried to sell 
his network, CBS News, on an 

interview in late 1996 and 1997 with a 
then little known Islamic activist named 
Osama bin Laden. “Our bosses saw him 
as an obscure Arab of no interest to our 
viewers,” he related.
 A few months later, when he wrote 
another story about bin Laden, the 
masterminds complained, “too many 
foreign names,” and killed it also.
 Fenton had another staggering 
experience with the home office: In 
1978, CBS refused to air his story that 
the Shah of Iran was in trouble. The 
New York producers killed it. Less than 
three months later, the Shah fled in 

disgrace.
 When Fenton reported Saddam 
Hussein’s 1988 poison gas attacks 
on northern Iraq, the Evening News 
producers made him delete all mention 
of the Kurds, despite his insistence 
that this was what it was all about. The 
producers said, “too confusing . . . no 
one knows who the Kurds are.”
 These sad but true stories provide 
an anecdotal counterpoint to a hard-
hitting recitation of what’s wrong with 
broadcast news—and how to fix it.
 Fenton labored with distinction in 
the CBS News vineyard for 34 years. 
He was one of the ablest and most 
experienced flagbearers of what used 
to be called the Tiffany of broadcasting. 
(Disclosure: Tom is a former colleague 
of mine at CBS News. He moved 
from Paris to London as European 
correspondent when I moved from 
Moscow to Paris.)
 In Bad News (what a great title!), 
he has written not merely a reporter’s 
memoir such as many of us compose 
near the end of the trail. Tom has 
produced a devastating indictment of 
network news, and he explains how and 
why it has fallen so low.
 His former colleague Andy Rooney 
summed it up to him: “Money has 
taken over news. It was always a factor 
but never what it is now.”
 To bolster his case, Fenton also 
gives us trenchant interviews with Tom 
Brokaw, Dan Rather, Peter Jennings, 
Don Heweitt and Walter Cronkite—
who incidentally admits he doesn’t 
watch the CBS Evening News any 
more. Cronkite commented to Fenton: 
“There’s nothing there but crime and 
sob sister material. It’s scandal sheet 



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

73

stuff for the most part.”
 For Fenton, who retired in December 
2004, the industry leadership was 
incompetent, ignorant, lazy, biased and 
uninterested in the public good. In his 
account, serious journalists feel the news 
has been trivialized, dumbed down and 
severely cut back. This applies not just 
to CBS but its competitors as well.

 In wielding the economy hatchet, the 
networks closed most of their bureaus 
abroad. Americans need more than 
ever intelligent understanding of 
international news and its impact 
on them. Fenton—and many of his 
colleagues—believe their trust, and 
the public’s trust, has been betrayed. 
In the process, they charge, our 
democracy has been endangered. 
It’s no surprise that network ratings 
have declined.
 Fenton declares that “mega-
corporations that have taken over 
the major American television 
news companies squeezed the life 
out of foreign news reporting.”
 Fenton’s chapter-and-verse 
assault on the “corporate bean 
counters,” the “bottom-lining 
bottom-feeders” and the “pandering 
to ratings” will not endear him to 
his former chieftains, but by his 
reckoning they earned it.
 Tom says he writes not to knock 
his profession, or to denigrate 

CBS News, but because “we can—and 
we must—do a lot better.” In his view, 
“corporate greed and indifference have 
all but killed the kind of newsgathering 
ethos that produces results.”
 For Fenton, politicians and 
government share the guilt, and 
the news media do a poor job of 
unscrambling their slanted “spin.” The 

Bush White House, he 
declares, has perfected 
the art of manipulation. 
He warns journalists, 
“Do not be intimidated 
by censorship disguised 
as patriotism” and “make 
sure government does 

not abuse its power at home.”
 Even his London bureau doesn’t 

“Corporate greed and indifference 
have all but killed the kind of 
newsgathering ethos that produces 
results…We need more and better 
news. Our lives depend on it.”



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

74

do much reporting any more. It’s a 
“packaging” operation, wrapping up 
reports and pictures shot by others—the 
news media’s version of outsourcing.
 Fenton’s charge that the world 
outside the U.S. is better informed than 
the American public may stagger some 
readers. But it’s no surprise to journalists 
who spend any time abroad and get 
their international news from a wide 
variety of sources including the BBC or 
European and Asian newspapers and 
broadcasters.
 Fenton offers a long list of important 
stories that could be covered by 
television news, but aren’t. He asks 
“what do we even know about America’s 
interests abroad?” He wonders what we 
know about how the U.S. government 
spends our money abroad. How many 
of us know that “the Pentagon currently 
owns or rents 702 bases in 130 countries 
around the world, plus a number of 
other bases that are part of NATO or 
other multilateral commitments?”
 Fenton’s credentials as a world news 
analyst are impeccable. He worked for 
the Baltimore Sun and was as naval 
officer before he moved to CBS to cover 
virtually every major story in Europe, 
Asia and the Middle East. He has won 
four Emmy awards and countless other 
honors.
 In the quest for higher broadcast 
journalism standards, we may ask, 
what’s to be done? This important book 
has some positive recommendations: 
Amplify the public’s voice. Create a 
lobby or pressure group to monitor news 
quality and quantity. Prod the FCC to do 
its assigned task of preserving the public 
interest. Expand the evening news to 
an hour. Reopen foreign bureaus and 

staff them with a respectable number of 
correspondents. “With handheld DVD 
and laptop editing technology available, 
the costs need not be what they were in 
the past,” Tom suggests.
 Fenton concludes, “This is not 
just a book. This is the beginning of a 
campaign to galvanize America. We 
need more and better news. Our lives 
depend on it.”

The ruling struck like a 
thunderbolt. The decision jolted 
the broadcasting industry and 

ultimately transformed the face of 
television. But few today remember the 
case, or the long legal battle over WLBT-
TV, the dominant, high-powered NBC 
affiliate in Jackson, Mississippi.
 This is the theme of Changing 
Channels, a fascinating work by Kay 
Mills.
 Complaints about violations of the 
Fairness Doctrine on racial issues first 
surfaced at the Federal Communications 
Commission in 1955. It seems longer 
ago, and as if it were another country.
 When the action reached a climax, it 
was the first time a U.S. federal appeals 
court had ever taken away a TV license, 
and the first time that a television station 
had lost its license over programming 
issues.
 What’s more, the court ruled for the 
first time that the public had a right to 
participate in FCC business. It was the 
right the public would exercise to seek 
equal employment opportunity rules, to 
try to improve children’s television and 
to affect the outcome of other license 
renewal proceedings and sales of TV 



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

75

stations.
 Nowadays, the FCC has virtually 
abdicated its regulatory watchdog role. 
The FCC does not like to police the 
way stations fulfill their public interest 
obligations.

 Citizens have lost much in the waves 
of deregulation that have inundated 
broadcasting over the years, Mills 
judges. They’ve also suffered from 
“the creation of communications 
megalopolies,” as Mills puts it.
 In the 1950s, black faces were 
invisible in much of American 
television, especially in the South. 
Racism was endemic. Minorities 
had little or no access. A program 
featuring Oprah Winfrey, born 
in Kosciusko, Mississippi, would 
not have been carried on any TV 
station in her native state. Network 
interviews with newsmakers like 
civil rights attorney Thurgood 
Marshall were not broadcast on 
many southern stations.
 Local newscasts and 
commentaries presented civil 
rights activists as “outside 
agitators” bent on fomenting 
trouble in a local black community 
supposedly content with second-
rate schools and second-rate 
citizenship.
 TV in the South and indeed in 
most of the U.S. “was not giving 
a full and accurate portrayal of 

the world in which its viewers lived,” as 
Mills reports.
 One of the most powerful stations 
at the time was WLBT Channel 3 
in Jackson. It was frankly racist in 
a market that was over 40 percent 

African American. Without fear 
of sanction, WLBT could pull 
the plug on a network interview 
with Marshall, who was later to 
become a Supreme Court Justice.
 In the final analysis, it was not 
the FCC, the federal government 

agency charged with protecting the 
public interest, that seriously took up the 
issue. A small band of blacks and whites 
along with the Office of Communication 
of the United Church of Christ defined 
local customs of segregation to work 
together to challenge the license of 

In the 1950s, black faces were 
invisible in much of American 
television…Minorities had 
little or no access.



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

76

WLBT.
 The challenge was led by memorable 
figures like the Rev. Everett Parker of the 
UCC and two black Mississippi activist, 
Aaron Henry (who later became the 
station’s chairman of the board) and the 
Rev. R.T.T. Smith, a Baptist minister 
who had been denied the right to buy air 
time when he ran for Congress, the first 
black to do so since Reconstruction.
 A federal appeals court panel headed 
by Warren Burger, before he became 
chief justice of the U.S. Supreme Court, 
ruled twice in favor of the challengers 
after the FCC regularly backed the 
station management. It took a 16-year 
legal struggle in which, as Mills notes, 
“all the money and all the power were 
arrayed on the station’s side at first.” 
Eventually, the license was awarded 
to an integrated group with majority 
black ownership. The group hired the 
first black TV stations manager in the 
South.
 It was a dramatic time. The blood of 
Emmett Till and Medgar Evers had been 
spilled in Mississippi in the 1950s and 
1960s. But WLBT would deliberately 
blot out any coverage of the civil-rights 
movement, while allowing the local 
White Citizens Council to get plenty 
of air time. Station management would 
preempt, or tamper with NBC’s news 
and public-affairs programs. If African 
Americans were mentioned locally, they 
were subjected to prejudice or bigotry, 
and never referred to as “Mr.” or “Mrs.”
 The TV universe has changed. By 
the beginning of the 21st century, 
the WLBT staff was about 40 percent 
minority. Jackson had a black mayor 
and a black police chief. The Mississippi 
House of Representatives was almost 

30 percent black, and the State Senate 
almost 20 percent black.
 WLBT’s management also has 
changed over the years. No longer 
minority owned, WLBT is now run 
by a chain, the Liberty Corporation. 
Still, Liberty defines itself as an equal-
opportunity employer.
 TV is substantially deregulated. 
Affirmative-action programs, Mills 
declares, are “dormant if not dead.” 
The Fairness Doctrine is not enforced. 
The public-interest movement is an 
idealistic dream.
 Nevertheless, the WLBT case has 
had a lasting impact on the industry 
and the community.
 Kay Mills tells this dramatic story 
with fairness, intelligence and historical 
perspective, expertly navigating the 
sometimes labyrinthine maneuvers and 
tedious details. She helps the reader 
through the narrative with a list of the 
cast of characters, a timeline calendar 
and reasonable notes.
 Good journalists are also historians. 
Mills is well trained and disciplined 
enough to play both roles well. Once 
a United Press International broadcast 
news reporter, she also worked for the 
Baltimore Evening Sun and the Los 
Angeles Times before she went on to 
write several important books: A Place 
in the News: From the Women’s Pages to 
the Front Page; This Little Light of Mine: 
The Life of Fannie Lou Hamer; From 
Pocohontas to Power Suits: Everything 
You Need to Know About Women’s 
History in America; and Something  
Better for My Children: The History and 
People of Head Start.
 Changing Channels will be valued 
by all who want to understand and 



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

77

A Public Betrayed:
An Inside Look at Japanese 
Media Atrocities and Their 
Warnings to the West

By Adam Gamble and
Taekesato Watanabe

Regency Publising, Inc.,
Washington, D.C.
(428 pages, $27.95) 

By Bruce Dunning

One of the first things a 
newcomer to Japan is taught 
is to try understanding the 

difference between “tatemae” and 
“honne.”   Tatemae is the “image” of 
how things are supposed to be, the 
ideal, while “honne” is the “reality” of 
how things really are, the blunt truth.
 This phenomenon can be as simple as 
the sweet and simple hypocrisy of telling 
a friend that he looks terrific, when in 
fact the person looks awful.    And, 
say the authors of  A Public Betrayed, 
it can be as vast and complicated as to 
distort the truth about the very essence 
of the Japanese government.   In their 
view, there is a dangerous disconnect 
between the ideal of Japan as a modern, 
democratic nation and the actuality 
in which Japan is a nation that has 
undergone more than a half-century of 
virtual one-party rule and a nation that 
can brutally suppress dissent.  In short, 
they say, the Japanese public has been 
betrayed by journalism as practiced in 
Japan.
 The authors—Takesato Watanabe, 

remember the changes that shaped 
American broadcasting, the role of the 
FCC, and above all the impact of public 
opinion on social change.
 It is an important book for all media 
professionals and for those who identify 
with the long struggle for civil and 
human rights.

A frequent contributor to Television Quarterly, 
Bernard S. Redmont is Dean Emeritus of 
Boston University College of Communication, 
and served as a correspondent for CBS News 
and other media outlets. He is the author of 
Risks Worth Taking: The Odyssey of a Foreign 
Correspondent.



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

78

professor of media ethics at Kyoto’s 
Doshisha University, and Adam 
Gamble, a Massachusetts-based writer 
and publisher—set out to show how 
Japanese journalism says all the right 
things about the public’s right to know 
and about high ethical standards 
(tatemae) and actually practices a 
highly controlled, narrowly rigid form 
of journalism in which enterprise 
is punished, not rewarded, and the 
journalistic “pack” rules (honne).  
 Japan’s journalism mainstream 
consists of the major national daily 
newspapers, the news agencies, and the 
national television networks.   These 
organizations gather much of their 
news, especially political, financial, and 
economic developments, through 
institutions called “kisha clubs,” 
kisha being the Japanese for 
“reporter.”    There are hundreds 
of these clubs throughout Japan, 
each maintaining a monopoly on 
news from government ministries, 
major financial institutions, the 
Imperial Household, sports teams 
and corporations.   
 Only reporters from the top 
mainstream organizations are 
admitted, and the organizations 
know that all news must be released 
through the kisha clubs.   For many 
years, foreign correspondents 
were totally barred from the 
kisha clubs, though in the past 
25 years or so, the barriers have 
eased somewhat.  Still, it was not 
too long ago that CBS News, for 
whom I was working, was told by 
officers of the Tokyo High Court 
that they could give absolutely no 
information or cooperation on a 

case involving a foreigner because CBS 
was not a member of the kisha club.
 The result of having news filtered 
through the mainstream news 
organizations is that the content winds 
up dull, bland, and non-controversial, 
boring and fact-oriented.  The idea of 
enterprise reporting, or investigative 
reporting, is not part of the mainstream 
news traditions.
 But outside this rigidly controlled 
hierarchy is another uniquely Japanese 
institution, the shukan-shi, or weekly 
magazines. These publications operate 
without access to official news sources.   
Their peculiar qualities are the object 
of the authors’ study which is in part 
subtitled “An Inside Look at Japanese 



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

79

Media Atrocities.”
 There are about a dozen or so of these 
magazines, and generally they feature 
sensationalist articles on political, 
financial and social issues liberally 
flavored with salacious celebrity gossip.  
Most feature spreads or covers of pretty 
young women models.  Some of the 
magazines definitely fall over into soft-
core porn.  Most are owned by major 
publishing houses which also produce 
serious literature or newspapers.  Three 
of the major newspapers—Asahi, 
Mainichi and Yomiuri—each publishes 
a weekly magazine; though these 
magazines eschew porn, their covers 
are still likely to feature attractive young 
women.
 But more than the racy content, 
these publications run articles that can 
well be called, in the authors’ words, 
“atrocities.”   The best and lengthiest 
part of the book is devoted to studies 
of five such “atrocities,” which are 
unfortunately all too representative 
of the irresponsible content of these 
magazines.
 The first case study is particularly 
interesting in that it has an American 
parallel.   In 1994, the Aum Shinrikyo 
cult decided to try out its success in 
producing sarin poison gas.  In early 
1995, the cult would carry out a terrorist 
raid by releasing sarin gas in the Tokyo 
subway system, with devastating results.  
The cult picked the city of Matsumoto 
for its trial run.  Yoshiyuki Kono and 
his wife were the worst-affected victims; 
in fact, Mrs. Kono remains in a coma 
more than a decade afterward.  
 Police at first investigated Kono 
as the possible perpetrator of the gas 
attack, but fairly quickly dropped him 

as a suspect.  Nonetheless, the Japanese 
news media continued to attack him as 
the probable guilty party.   The weeklies 
ran the most negative and personally 
damaging coverage.  Not until the 
attack in the Tokyo subway system nine 
months later did it become obvious that 
Kono was in no way guilty.
 The case study then compares 
the Kono case to the case of Richard 
Jewell, the security guard at the Atlanta 
Olympics.  Jewell first warned people 
about a suspicious bag found in a park 
near the Olympic site, but was later 
accused in the U.S. media of having 
planted the bag in order to be hailed 
as a hero for discovering the threat.   
He suffered a long period of media 
attacks before being exonerated.   The 
interesting difference, the authors point 
out, is that Jewell was able sue several 
media organizations and win financial 
compensation.  Kono received nothing.
 Another case study focuses in the 
continuing rabid anti-Semitism in 
the Japanese weeklies.  Exactly why 
Japanese are so virulently anti-Semitic 
is hard to understand, but as the authors 
show, attacks on Jews apparently boost 
sales and so are regular features of the 
weeklies.  Holocaust deniers are always 
welcome in the more sensational 
magazines.  
 When foreign advertisers, including 
Volkswagen, complained about an 
article in one magazine that said 
the Holocaust and the death camps 
were fabrications, Bungeishunju, the 
prestigious publisher of the magazine, 
shut down the magazine and claimed 
that this was done to prevent “Jewish 
terrorists” from wreaking vengeance on 
Japanese people.



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

80

 Another case cited is the 1999 
article about the take-over of a Japanese 
bank by the U.S. investment group, 
Ripplewood Holdings.   The headline 
for the five-page article read:
 “Finally unveiled: The Human 
Network of Jewish Capital that Devours 
Five Trillion Yen of Our Hard-earned 
Taxes.”  
 One more case study dissects the 
case of the weeklies’ two-year attack on 
the leader of a major Buddhist leader in 
which he was accused falsely of raping 
a woman.  The weeklies dropped the 
campaign when it was proven false, but 
never reported that fact.
 The final two case studies deal 
with Japan’s unwillingness to confront 
the atrocities committed by Japanese 
military forces during World War II.   In 
an eerie parallel to the Holocaust deniers, 
there is a steady diet of articles denying 
the Nanking Massacre of 1937.  Despite 
reliable eye-witness accounts, there is a 
steady drumbeat of contention that any 
casualties that may have occurred were 
the normal result of battle, and that the 
Communist Chinese have exploited the 
“incident,” as it is called in Japan, to get 
more money from the Japanese.   
 The final case study deals with the 
issue of the wartime “comfort women,” 
an estimated 80,000 or more women 
from territories conquered by the 
Japanese who were forced into sexual 
slavery to serve the Japanese troops.   
The issue has gained international 
attention, but the Japanese weeklies 
continue to claim that the women were 
largely “volunteers” and paid well for 
their work.
 The authors use these case studies 
to warn Americans that U.S. media  

seem to be heading in the Japanese 
direction, citing the growing tendency 
toward consolidating media ownership, 
the increasing sensationalism and 
“dumbing down” of news in America, 
and the unquestioning nationalism 
that has crept into U.S. media after 
September 11, 2001.
 Frankly the comparison seems 
strained and not all that well backed up, 
but it does serve as a warning that U.S. 
news organizations may well be losing 
their edge.

Bruce Dunning recently retired from CBS 
News after 36 years, of which he spent 24 in 
Tokyo—as correspondent (1973-81) and Asia 
Bureau Chief (1989-2005). He is now living in 
the U.S.



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

81

Reality TV: Remaking 
Television Culture 

Susan Murray and
Laurie Ouellette (ed.)

New York University Press
(345 pages, $22.00)

By David Marc

During the 1950s, as American 
broadcasting was achieving national 
saturation for television, the critic 
Dwight Macdonald observed that a mass 
culture industry, like any enterprise 
requiring large-scale investment, must 
persist in a constant state of 
expansion in order to survive.  
In terms of technological 
formats, the television industry 
has consistently expanded and 
thrived. To illustrate this, one 
need only connect the dots (and 
add all the missing milestones): 
the replacement of tubes with 
solid-state wiring, color service, 
VCR, cable, surround-sound, 
DVD, flat-screen, HDL, plasma, 
etc.
 Content, however, is another 
story. Dramatic forms adapted 
from radio, such as the sitcom 
and the detective series, emerged 
as the meat and potatoes of prime 
time, and television’s appetite for 
fresh narrative grew increasingly 
voracious. Continuing expansion 
drove the industry beyond what 
new material its writers could 
produce, including what they 
could adapt from the high culture 

pantheon and folk culture traditions. 
As those resources were tapped out, 
television turned to other mass media 
for fodder, adapting stories from comic 
books and best-sellers as well as dated 
movies and old TV shows (making 
mergers with copyright holders 
increasingly attractive). Under such 
desperate conditions, the Hunchback 
of Notre Dame might show up on video 
as the singing, dancing, romantic lead 
of a feature-length Disney cartoon—
and, with no permission from Victor 
Hugo required, he did. Here again, 
a list of prime-time milestones 
underscores the point: the demise of 
weekly anthology and comedy-variety 
sketch programming in the late 50s; the 



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

82

introduction of theatrical feature films in 
prime-time during the early 1960s; the 
migration of soap opera from daytime 
to prime time; the spectacular spiral of 
made-for-TV movie production; and 
so on. 
 But what happens when the 
industry’s thirst for narrative becomes 
so voracious that it can no longer 
produce enough material to keep its own 
recycling bins filled? Phrased otherwise 
in several ways, this is the question 
taken on by editors Susan Murray and 
Laurie Ouellette and more than a dozen 
contributors to this anthology of essays 
on Reality TV. 
 Rowing against current tides in 
academic products, the book offers 
readers some measure of historical 
context for understanding its subject 
matter. Reality TV’s generic ancestry 
is acknowledged in essays concerning 
such prime-time series as Allen Funt’s 
Candid Camera (CBS, 1960-67)  and 
Craig Gilbert’s An American Family 
(PBS, 1973). Anna McCarthy uncovers 
a buried history of serious academic 
interest in Candid Camera, although 
the show was packaged as nothing more 
than a novelty comedy series. While 
some intellectuals worried about Candid 
Camera’s nonchalant invasions of 
personal privacy, it was hailed by others 
for bringing “sociological realism” to the 
homescreen. No less an authoritative 
figure than David Reisman, author 
of The Lonely Crowd, called Funt “the 
second most ingenious sociologist in 
America” (placing him just behind Paul 
Lazarsfeld). By contrast, as McCarthy 
points out, contemporary Reality TV 
is usually derided as “a cheap, endlessly 
recyclable and licensable programming 

format, a [by]product of the collapse of 
the three-network system and the rise 
of cable.”
 Looking at the collection as a whole, 
the treatment of pre-cable models 
for Reality TV is likely to be less than 
satisfying for readers interested in the 
genre’s historical roots. Real People 
(NBC, 1975-79) gets only passing 
mention and other seminal works, 
including People are Funny (NBC, 1954-
61), That’s Incredible! (ABC, 1980-84), 
and Divorce Court (syn. 1957-69) fall 
beneath the radar. American Idol comes 
up for discussion in the book; Arthur 
Godfrey’s Talent Scouts does not.
 A group of essays on the economic 
underpinnings of the Reality boom 
is more comprehensive. Ted Magder, 
chair of the Department of Culture 
and Communication at New York 
University, takes the reader beyond the 
well-known cost advantages of replacing 
salaried actors with amateurs willing to 
accept a leap through the looking glass 
as adequate compensation. Magder lays 
out a broader picture of the economics 
of the genre in comparisons of 
production costs between reality shows, 
scripted dramas, and other options. 
He demonstrates how, in particular, 
the success of CBS’s Survivor in 2001-
02 changed the business model for 
prime-time television, redefining a set 
of decades-long relationships between 
networks, sponsors, and production 
companies. Seeing this economic 
paradigm shift from another angle in 
his essay, Chad Raphael asserts that 
the 1988 writer’s strike played a crucial 
role in the rise of the Reality shows by 
piquing network interest in dramas 
without scripts. Reality TV, Raphael 



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

83

contends, has since become “an integral 
part of network strategies to control 
labor unrest.”
 Jon Kraszewski’s “Country Hicks 
and Urban Cliques: Mediating Race, 
Reality, and Liberalism on MTV’s 
The Real World” is among the most 
thoughtful works of criticism in the 
collection. Attempting to show how 
cogent messages are delivered in 
The Real World by means other than 
conventionally scripted speeches, the 
author examines the construction 
of context by the producers through 
decisions on casting, setting, and 
visual and aural editing. Saving his 
most telling anecdote for the essay’s 
conclusion, Kraszewski describes an 
incident that occurred when Mary-
Ellis Bunim and Jonathan Murray, the 
show’s producers, held an open casting 
call for The Real World on the campus 
of Indiana University in Bloomington:  
“One student, a huge fan of MTV, 
admitted wanting to try out, but not 
knowing what to say. Another student 
chimed in, ‘Just say you’re a racist from 
a small town in Indiana and you want 
to expand your mind. They’ll pick you.’  
To which the first student responded, 
‘But I’m not a racist. I don’t have a racist 
bone in my body.’ The other student 
replied, ‘That’s okay. By the end of the 
show they’ll portray you as a non-racist.  
They always do.’” The Real World and 
shows like it are perhaps not so much 
“unscripted dramas” as they are dramas 
without need of traditional scripts.
 Survivor, the pivotal CBS hit, receives 
the most attention in the collection, 
including an essay by Kathleen LeBesco 
that examines how the series influenced 
the emergence of gays as stock characters 

in Reality vehicles. Other programs that 
come in for various types of focused 
critical treatment include Big Brother, 
The Osbournes and Judge Judy.  
 Reality TV: Remaking Television 
Culture is a highly readable book, 
largely free of academic diatribe and 
only rarely lapsing into jargon. The 
scope of the collection does not extend 
to influential marginalia at the genre’s 
deep end, such as staged talk shows 
(Jerry Springer or Jenny Jones) or para-
sports (professional wrestling or roller 
derby). This is probably a good thing, 
given the largeness of these targets 
for smug academic cheap shots. Also 
absent from the collection is comment 
on influence of Reality TV upon an 
older and intimately related genre, “the 
news.” But no shame to the editors on 
that account; the topic requires a book 
of its own at the very least.

David Marc is a writer and editor living in 
Syracuse, New York. He recently saw publication 
of his fifth book, Television in the Antenna Age, 
co-written with Robert J. Thompson. Marc 
teaches courses at Syracuse University and Le 
Moyne College.




