TELEVISION QUARTERLY

REVIEW AND COMMENT

Moyers on America:
A Journalist and His Times

By Bill Moyers
The New Press, New York, N.Y.
(204 pages, $24.95)

The Creation of the Media:

Political Origins of Modern
Communications

By Paul Starr

Basic Books, New York
(484 Pages, $27.50)

ways.

Moyers capped a broadcasting career
of over 30 years with Now. He had hosted
Bill Moyers' Journal on PBS back in 1970.
He moved to CBS for a decade as a
commentator, contributing to the
Evening News and acting as chief
correspondent for CBS Reports.

Returning to PBS, he created
documentary series like In Search of the
Constitution, God and Politics, World of
Ideas, The Power of the Word, The Public
Mind and Listening to America with Bill
Moyers.

Some became successful books. One,
Joseph Campbell and the Power of Myth,
was a best seller for a year.

At one point, in 1995, Moyers joined

By Bernard S. Redmont

national  treasure.

Nobody on television
- or on the printed page —
makes us more proud to be
American. He is more than a
journalist, broadcaster, story
teller, social commentator and
moral beacon. In the words of
that other national treasure,
our CBS colleague Walter
Cronkite, “Moyers speaks for,
and to, the conscience of our
nation”

When Moyers announced
he was leaving his weekly PBS
magazine Now after the
November presidential
elections, his millions of fans "ll (
feared his voice might wane. :

But that's not the case. Moyers (W [
is still going strong in other

B BILL MOYERS

Y ERS ON AMERICA
URNALIST AND HIS TIMES

o



TELEVISION QUARTERLY

REVIEW AND COMMENT

NBC News as a senior analyst and
commentator, and a year later he hosted
the sister cable network MSNBC's Insight
program.

At Now, he said his aim was “to tell
stories nobody else is telling, and put on
people who have no forum elsewhere”

Moyers has won more than 30 Emmy
awards, and also Peabody and DuPont-
Columbia University accolades. His name
even has been floated periodically by
political progressives who wanted to
draft him to run for President.

He calls himself “a pilgrim.” His
pilgrimage began with birth in
Oklahoma, but he didn't stay long.
Moyers started his career as a cub
reporter for a small town Texas
newspaper. He was ordained as a Baptist
minister. He served as deputy director of
the Peace Corps in President John E
Kennedy's Administration. He worked
for President Lyndon B. Johnson as
special assistant and later as press
secretary. He left Washington in the late
1960s to become publisher of Newsday
on Long Island.

Working in partnership with his wife
Judith Davidson Moyer, he turned to TV
— and it was television at its best. He isn't
giving up public TV entirely, but he will
concentrate on writing a long-planned
book on his former boss, LB]. He hopes
to complete a draft by the end of 2005.

Meanwhile, as a foretaste of the work
to come, he tells a story or two in his
latest book, Moyers on America. Moyers
says that the first time LB]J asked him to
be his spokesman, he declined. “He asked
me again, and again I declined. The third
time he didn't ask. My arm still hurts”

Moyers feels ambivalent about LB] —
positive on his progressive domestic

policies, negative on his deplorable
Vietnam war policy.

When Johnson was on vacation in
Texas, he would often go to the faculty
club at the University, which was still off
limits to blacks in 1964. Moyers
remembers the night that changed. There
was a stir when LBJ] entered, and
everybody looked up. “The President of
the United States was entering with one
of his secretaries on his arm — a beautiful
black woman”” A professor of law, Ernest
Goldstein, who opposed the club's
segregationist policies, asked Moyers if
the President knew what he was doing.
Bill said, “He knows.” The next day,
Goldstein called the club to announce he
intended to bring some black associates
to a meeting there. “No problem at all?
said the woman on the phone. “Are we
really integrated?” Goldstein asked. “Yes
sir;” she answered. “The President of the
United States integrated us last night”

Eventually, Moyers, who opposed the
Vietnam war, told LB] he was leaving,
and the President said, “If I had to do it
over again, I'd come to the White House
as a presidential assistant, not as
president” Moyers asked why. And LB]
replied, “Because you can quit and I
can't”

Moyers on America deserves to be
read by more than his millions of TV
fans. It is really about no less than “the
soul of democracy” He feels “the soul of
democracy has been dying, drowning in
a rising tide of big money contributed by
a narrow elite that has betrayed the faith
of citizens in self-government.”

The book is largely a selection of his
commentaries, reflections and speeches
edited to resemble essays and brought up
to date to give them freshness and




TELEVISION QUARTERLY

REVIEW AND COMMENT

urgency. In it, Moyers not only tells
stories from his life; he shares his
wisdom, and his philosophy. Whether it
be his analysis of the domination of news
media by conglomerates, the poison of
celebrity-obsessed journalism, corporate
scandals, or the corruption and bribery
of today's money-ruled politics, or the
growing gap between rich and poor,
Moyers hits the target every time, with
candor, honesty and passion.

He recalls that one of the commercial
networks commissioned a poll in which
voters were asked, “Do you think that our
elected representatives are dedicated
public servants or lying windbags?”
Forty three percent said that the officials
were a bunch of lying windbags. Just 36
percent said they thought -elected
officials were dedicated public servants.
This was true regardless of their party —
Republicans, Democrats and
independents alike.

“Millions of Americans,” he says, “are
alienated, apathetic and disillusioned
about politics. Fewer than half of us
bother to vote at all in our presidential
elections — compared to 80 percent a
century ago — and only about one-third
vote in our congressional elections.
People will tell you they feel betrayed,
sold out by a political class of
professional electioneers, big donors,
lobbyists and the media.”

Still, Moyers has an abiding faith that
the good will and faith of Americans will
ultimately prevail.

A plus for the reader is that Moyers
writes beautifully and eloquently. He
illuminates critical current issues with
deep conviction, and can be erudite and
humanly warm at the same time. One of
the most moving parts of the book is a

simple, but meaningful story about an
“average” American woman. Another is a
eulogy about a dear friend. Other
sections deal compassionately with aging
and good dying.

Moyers begins his foreword by
writing, “We journalists write on the
sand and speak into the wind, and
usually by the morning after, there isn't a
trace of what we wrote or said.”

That may be true about most of us —
but it's not about Bill Moyers.

elevision enjoys a reputation as
an authentic creation of
American culture, eventually

bestowed upon an eager world. But it's
not really an American invention. The
U.S. came late into the medium. TV took
off in the U.S. only after World War II,and
really flourished in the past half- century.

Nevertheless, television had a “false
start” during the 1920s, an oddity that
few TV history buffs realize. At that early
stage, inventors in both Europe and
America developed prototypes based on
the 1884 work of a German inventor, Paul
Nipkow.

The concept involved a mechanical
apparatus, a spinning disk with
perforated holes, used for both
transmitting and receiving moving
images. By 1925, a Scottish inventor John
Logue Baird was demonstrating a
primitive working model.

During the 1920s, using a related
system, the inventor Charles Francis
Jenkins gave the first public
demonstration of TV in America. In
1927, President Herbert Hoover appeared
on an AT&T television demonstration
transmitted from Washington to a




TELEVISION QUARTERLY

REVIEW AND COMMENT

receiver in New York. With backing from
Wall Street and an experimental license
from the Federal Radio Commission,
Jenkins went into production of TV sets
and began regular broadcasts from a TV
station in Washington. By the end of

1928, the FRC had granted 28
experimental licenses.
Paul Starr, the author of the

monumental work, The Creation of the
Media, relates this “false start” of TV, as a
little-known historical note. He says that
100,000 Americans saw a Jenkins TV
during this period. There was no
advertising. When the stock market
crashed, so did TV in its first
incarnation.  Jenkins's  company,
depending on sales of receivers, failed.
But British and German
state broadcasting systems,
not depending on
commercial success,
continued telecasts during
the early 1930s when
America had none. The Nazi
government began the first
regular public TV service in
Berlin in 1935, and by the
late 1930s the BBC had
regular telecasts. As a
personal aside, while on a
Pulitzer Traveling fellowship
in the summer of 1939, I
watched the Wimbledon
tennis matches on British TV
in the home of an
acquaintance in Britain. TV
was hardly a gleam in the
American eye at the time.
Starr reports that TV had
been stalled in the U.S. by the
specter of monopoly, The
FCC and much of the radio

WINNER OF THE

industry feared that a single company
(RCA) was positioning itself to dominate
the new industry. After World War II, TV
in the U.S.began in earnest, and this time
flourished.

This is all you will find about TV in
Starr's sweeping cavalcade of media
history, from the development of
printing around 1450, through the press,
the postal and telecommunications
system, motion pictures and radio
broadcasting.

Nonetheless, readers associated with
or interested in television will find the
work extremely useful. It is illuminating
and fascinating as groundwork for
understanding visual media.

Starr sets forth an original thesis, and

PAUL STARR

PULITZER PRIZE

CREATION
OF THE MEDIA

Political Origins of

Modern Communications




TELEVISION QUARTERLY

REVIEW AND COMMENT

he proves it convincingly. He argues that
American media structure is not dictated
by technology and innovation, but rather
by political choices and decisions. In
other words, politics created our media
world.

A Pulitzer prize winner for non-
fiction in 1984, Starr is Professor of
Sociology at Princeton and the co-editor
of the liberal magazine about politics,
policy and ideas, The American Prospect.
It took him a decade to write this
extraordinary work.

What is especially valuable about the
book is his attention to choices made in
the U.S. about freedom of expression,
ownership of media, the structure of
networks, regulation, secrecy, privacy
and intellectual property.

Starr writes frankly about the sordid
history of repression, book burning and
censorship in our country. One sees
striking parallels in the book to such
current topics as the USA Patriot Act,
FCC licensing procedures and the media
role in political campaigns.

Starr demonstrates how patterns
were set in the 19th Century, when the
U.S. chose to privatize telephones and
telegraph, while Britain and most of
Europe preferred public or state
ownership.

Russia provides an extreme example
of the influence of state interests in
control on decisions about technological
systems. Starr notes that in 1991, when
the Soviet Union was dissolved, that
country had fewer telephones than the
nations of the West. The Soviet regime
had instead invested in loudspeakers,
which “allowed the state to communicate
with the people” but not the other way
round.

A few other interesting or surprising
nuggets:

B In 1889, New York had 55 daily
newspapers.

B Originally, the U.S. did not
dominate international film
production — before World War
I, the leading role belonged
to France.

B In the late 1920s, squeamish
bosses of radio networks and
stations barred commercials for
such products as deodorants
and laxatives.

Some readers may be scared off by
the density and scholarly character of the
book and its voluminous endnotes (67
pages). But they will be rewarded by
lively writing and sharp analysis.

If we have one major criticism, it is
that the work appears to end abruptly at
the beginning of World War II, thus
virtually cutting off the history of
television, not to mention the advent of
the Internet.

However, one has to admire Starr's
erudite history of communications and
journalism as far as it goes. Best of all, we
applaud his dedication to understanding
media as a safeguard for American
democracy.

Bernard S. Redmont, a frequent contributor to
Television Quarterly, is Dean Emeritus of Boston
University College of Communication, and served
as a correspondent for CBS News and other media
outlets. He is the author of Risks Worth Taking, The

Odyssey of a Foreign Correspondent.




TELEVISION QUARTERLY

REVIEW AND COMMENT

Casualty of War:
The Bush Administration’s
Assault on a Free Press

by David Dadge

Prometheus Books, Amherst, NY
(330 pages, $26)

By Ralph Engelman

avid Dadge, editor of the
International Press Institute
based in Vienna, Austria, makes

a powerful case that 9/11 precipitated a
world-wide  crisis  for
freedom of the press. He
laments the emergence of a
“second front” against
human rights as a by-
product of the war on
terrorism, a development he
attributes in large measure
to the misguided policies of
the Bush administration.
The author of Casualty of
War effectively uses the
case-study approach to
illustrate his thesis. For
example, in examining
pressure placed on
American media by the
Bush administration, he
describes the repercussions
of  Condoleeza  Rice’s
conference call on October
10, 2001 to executives of the

major  network  news
departments and the cable
news channels.  Dadge

criticizes the executives for
reaching a joint agreement

to engage in self-censorship, referring to
an internal CNN directive designed to
temper any critical coverage of the war in
Afghanistan as “one of the most abject
statements ever handed down to the
news staff of a television organization.”
He notes the appearance of flags in
anchor lapels and graphics in television
news, and the patriotic declarations of
Dan Rather, among others. Dadge also
chronicles the Bush Administration’s ill-
fated attempt to create an Office of
Strategic ~ Influence  to  spread
disinformation, its attack on the
Freedom of Information Act, and the
attempt to monopolize satellite images.




TELEVISION QUARTERLY

REVIEW AND COMMENT

He is one of surprisingly few to raise the
question of the propriety of Secretary of
State Colin Powell’s son Michael chairing
the FCC. In general, Dadge accuses the
Bush administration of creating a
“censorial atmosphere” at home
conducive to the jingoism of Fox News
Channel but hostile to independent or
critical reporting and to the free flow of
information.

Dadge also singles out what he
considers counterproductive information
policies of the Bush administration in
the international arena. He gives a
detailed account of the attempt in
September 2001 to censor an interview
of Mullah Omar on the Voice of America
(VOA). The attempt at censorship
ultimately failed, but not before it caused
a shakeup, demoralized the staff and had
a chilling effect on journalistic
independence at VOA. Dadge also
criticizes the Bush Administration’s
attacks on Al-Jazeera, and its attempts to
censor it through pressure on Sheikh
Hamad of Qatar, as ineffective and self-
defeating. Such actions, the author
argues, weaken U.S. credibility and its
quest to win hearts and minds in the
Arab world. Moreover, Dadge suggests
that the media policies of the Bush
Administration, especially its attempts to
harness the domestic press for its own
purposes, put American journalists
abroad at greater risk as targets of anti-
American sentiment.

he most original - and disturbing —
section of Casualty of War consists
of documentation of how 9/11 has had a
chilling effect on press freedom and
human rights throughout the world.
Dadge posits that the geopolitics of the

war on terror has led the U.S. to ignore
violations of basic freedoms by its
strategic partners. Furthermore, foreign
regimes tarnish their opponents as
terrorists both to justify repressive
measures and to appeal for aid from the
U.S.

Here Dadge provides a broad
panorama of how anti-terrorism has
replaced anti-communism as a rationale
for anti-democratic practices. He writes
how Russia denies basic liberties and
commits abuses in Chechnya while
linking its independence movement to Al
Qaeda. The former Soviet Republics of
Tajikistan, Turkmenistan and Uzbekistan
exploited their proximity to Afghanistan
in the war against the Taliban to get
foreign aid from the U.S. while increasing
their restrictions on the press and
human rights. A chief U.S. ally, General
Musharraf of Pakistan, is a dictator who
muzzles the press, which was excluded
from the trial of Daniel Pearl’s murderer.
China, which has extremely restrictive
press policies, has invoked the terrorist
threat, claiming that Osama bin Laden is
aiding the separatists in Xinjiang. Dadge
identifies this pattern throughout much
of the world: “From Benin to Zimbabwe
and from Egypt to Uganda countries
have used the war on terrorism to attack
the media” Europe is no exception.
Dadge reports how the European Union
enacted legislation empowering member
states to give police, intelligence and
customs officials greater access to the
communications of journalists and
ordinary citizens.  Definitions of
terrorism were broadened so that they
could cover protests over the
environment and globalization.

Dadge notes the proclamations




TELEVISION QUARTERLY

REVIEW AND COMMENT

addressing the problems presented in
Casualty of War by various inter-
governmental organizations, NGOs and
other bodies he collectively refers to as
the “press freedom community” He
echoes calls for expansion of freedom of
information legislation in the world. He
insists that in the final analysis the free
flow of information will aid, not hinder,
the war on terrorism. We are encouraged
to investigate the root causes of
terrorism, and to resist the impulse to
shoot the messenger. However, the
author provides little in the way of
strategy or hope to reverse what he
characterizes as a worldwide assault on a
free press by the Bush Administration.
Some caveats. Casualty of War, which
provides a wealth of information,
unfortunately lacks an index. The book
is redundant in places. A general
discussion of human-rights issues at
times broadens the scope of the book,
but blurs the focus on the press as
indicated in its title. The almost
exclusive ~ emphasis on  Bush
Administration policy obscures another

factor: the structural problem of
concentration in the communications
field, the power of a handful of
conglomerates to control the flow of
information in the world that makes it
possible for the Bush Administration to
implement its media agenda.

The book inevitably suffers as well
from the rush of events. Apparently
written in the aftermath of 9/11 and the
war in Afghanistan, Dadge is unable to
discuss important issues regarding the
Iraq war, among them the failure of the
press to take a harder look at initial
claims of the existence of weapons of
mass destruction and, once the war
began, the use of embedded reporters as
part of the military’s news management
strategy. Nor can Dadge reflect on the
role of the press in the Abu Ghraib prison
scandal.

These reservations and limitations
notwithstanding, David Dadge has
written an invaluable book placing the
problem of a free press in the post 9/11
environment in a global setting.

Ralph Engelman is Professor of Journalism at the Brooklyn Campus of Long Island University. He is
coordinator of the annual George Polk Awards Seminar, and also serves as journalism consultant to the
Interactive Encyclopedia of Television of the Academy of Television Arts and Sciences Foundation. He is

the author of Public Radio and Television in America: A Political History (Sage, 1996).




TELEVISION QUARTERLY

REVIEW AND COMMENT

Edward R. Murrow and
the Birth of Broadcast
Television

By Bob Edwards

Wiley, New York
(192 pages, $19.99)

By Greg Vitiello

ith  his  craggy face,
impeccable grooming, and
imperial bearing, Edward R.

“patron saint” of broadcast journalism.
Edwards  singles out several
prototypical events that shine their light
on Murrow the pioneer. One of the best
moments, in a chapter titled “Anschluss,
traces CBS’s broadcast of Hitler’s
annexation of Austria in March 1938. We
see Murrow leasing a 27-seat Lufthansa
airliner and flying to Vienna as its sole
passenger to link up with a broadcast
team that included William L. Shirer
from London and other correspondents
in Paris, Berlin and Rome. We hear
Murrow commenting on the Austrian
accommodation to Hitler’s rule: “They
lift the right arm a little higher here than

Murrow was a riveting figure
both on camera and on the
street. The deliberate, resonant
voice and thought-provoking
message were even more
riveting, whether he spoke
from a London rooftop alight
with Nazi bombs or in a TV
studio crowded with monitors,
cameras and wires. There was
simply no one like him - no
one with greater weight,
conviction or ability to shape
his medium, whether on radio
or on television.

Murrow’s blend of charisma
and substance has already been
the subject of several books,
including excellent biographies
by Alexander Kendrick, Joseph
E. Persico and A.M. Sperber. In
his new book, Edward R.
Murrow and the Birth of
Broadcast Journalism, veteran
radio journalist Bob Edwards
narrows his focus to Murrow,
the pioneer, innovator and

(= =)
=
=
m
o
=
o
q
=
o




TELEVISION QUARTERLY

REVIEW AND COMMENT

in Berlin and the ‘Heil Hitler’ is said a
little more loudly” Edwards sums up:
“Murrow, Shirer, and company had just
devised and executed what became the
routine format for the presentation of
news. It not only had multiple points of
origin, it also had included both
reporting and analysis of breaking news,
and was both a journalistic and a
technological ~ breakthrough  for
broadcasting.”

Murrow did more. He recruited many
of the best broadcast journalists (known
fondly as “Murrow’s Boys”), infused
them with his reporting fervor, and
brought reality, perspective, drama — and
sometimes shock — into the nation’s
living rooms. Nothing could match the
shock, despite Murrow’s measured
restraint, of his report from Buchenwald.
And he was never more dramatic than
when he reported from the cockpit of a
British plane during its bombing mission
over Berlin.

Edwards, like an orchestra conductor
teaming up with a virtuosic soloist, lets
us hear many of Murrow’s greatest
moments without intrusion. On the
bombing mission, Murrow reports:
“Berlin was a kind of orchestrated hell, a
terrible symphony of light and flame. It
isn’'t a pleasant kind of warfare — the men
doing it speak of it as a job...The job isn’t
pleasant; it’s terribly tiring. Men die in
the sky while others are roasted alive in
their cellars...”

When Edwards moves from the radio
to the television years, we miss some of
Murrow’s dramatic flair and crusading
zeal. Murrow’s courageous, unforgettable
coverage of McCarthyism and its
eponymous subject, Senator Joseph R.
McCarthy, is given almost perfunctory

treatment. Edwards touches the issues
but misses the drama except when he
quotes at length from Murrow’s closing
speech in the “Report on Senator
McCarthy”: “...the line between
investigator and persecutor is a very fine
one, and the junior senator from
Wisconsin  has stepped over it
repeatedly...We must remember always
that accusation is not proof and that
conviction depends upon evidence and
due process of law. We will not walk in
fear, one of another. We will not be driven
by fear into an age of unreason if we dig
deep in our history and our doctrine and
remember that we are not descended
from fearful men, not from men who
feared to write, to speak, to associate, and
to defend causes which were for the
moment unpopular”

After the broadcast, Edwards reports,
“Public reaction ran overwhelmingly in
Ed Murrow’s favor, but a far more
important result from the broadcast was
the transformation of  political
discussion”

Fair enough. Edwards captures the
significance of Murrow’s confrontation
with McCarthy. What I miss is the
passion that Persico expresses when he
writes, “I was drawn not only by what
Murrow did, but how skillfully he did it.
What he managed in the course of a half
hour was virtually to have McCarthy
stand before millions of Americans, place
a rope woven of his own demagoguery
around his neck, and hang himself”

On Murrow the pioneer, Edwards
writes, “he moved television beyond its
function as a headline service and
established it as an original news source.”
Edwards also credits Murrow with
introducing techniques still in use today,




TELEVISION QUARTERLY

REVIEW AND COMMENT

such as the split-screen interview.
Furthermore, Murrow “gave broadcast
journalism a set of standards that
matched those of the best newspapers in
terms of what stories to cover and how to
cover them?”

Sadly, Edwards informs us, those
standards no longer pertain to profit-
hungry commercial television. The profit
mentality helped to drive Murrow from
CBS in the 1960s after the network killed
his pioneering series, See It Now. Today,
Edwards argues, that mentality is so
prevalent that Murrow could not - or
would not — work in the medium. In the
book’s final pages, Edwards summons
his most potent arguments against
“corporate bean counters,” “tabloid
sensationalism,” the timidity of public

broadcasting, and the “obsessive total
coverage” of cable TV.

Edwards is equally dismissive about
commercial radio’s virtual abandonment
of substantive news commentary. News,
as Murrow practiced it, is left to public
radio — the arena in which Edwards
experienced his own disappointment by
being removed as host of NPR’s Morning
Edition after 25 years.

Would Murrow have foiled them all as
he did on that day in 1938 when he flew
into Vienna and damned Nazism from its
own cradle? I wonder. Edwards prefers a
valedictory ending, consoling us that “we
had Murrow when we needed him most
- at the beginning of broadcast
journalism.

A frequent contributor to Television Quarterly, Greg Vitiello has written about Ed Murrow’s famed
McCarthy program and is the author of the article about the New York City Marathon in this issue.




TELEVISION QUARTERLY

REVIEW AND COMMENT

Shaking the World for

Jesus:
Media and Conservative
Evangelical Culture

By Heather Hendershot

The University of Chicago Press,
Chicago, Illinois
(256 pages, $27.50)

By Ron Simon

book on how evangelicals have been
using popular culture for many years to
market their spiritual message. Her
book, Shaking the World for Jesus,
overturns many of the assumptions and
stereotypes that non-believers have of
the movement, which is indeed having a
growing engagement with life in the 21st
century.

Since the dawning of the mass media,
evangelicals have been making use of
every means of communication.
Hendershot points out that the
evangelicals — an amorphous culture of
witnesses who have declared Jesus their
own person savior — are very distinct

ontrary to the supposed cultural
and religious wars
inflaming the nation,a

recent study by Princeton
University found that there is
now increasing agreement
between the evangelical born-
agains and the mainstream
Protestant establishment. In
fact, the conservative
evangelicals are not that
stubbornly conservative; many
have become more
freethinking on such issues as
race and gender roles. These
findings might surprise many
whose image of that new ol’
time religion is Reverend Jerry
Falwell outing Tinky-Winky,
the purple creature from the
children’s series Teletubbies.
Certainly, this “one nation”
news would not shock Heather
Hendershot, an associate
professor in the media studies
department at Queens College,
who has just written a
compelling and enlightening

HEATHER HENDERSHOT

o




TELEVISION QUARTERLY

REVIEW AND COMMENT

from the fundamentalists who
adamantly draw distinctions between
the believers and the outside world,
making them much more suspicious of
contemporary culture. Evangelicals have
been embracing of the latest
technologies since radio, and their
messages have been carried on film,
video and now the Internet. Even with
such a long and prolific history, few
scholars have paid critical attention.
Hendershot comes to the academic
rescue, not to pass judgements nor make
snide, ironic comments, but to illuminate
a significant, but relatively unknown
arena of religious culture. After 9/11,
there was an onslaught of books about
Islam. I would suspect that the
sophisticated secularist from the
American metropolis now knows more
about the Sunnis and Shiites than about
the homegrown born agains.
Hendershot says from the onset that
these Christian cultural products are not
an overt form of propaganda, a position
that allows her to begin an intellectual
journey to discover what is being
communicated. Resisting the easy
“propaganda paradigm,” she delves into
the more subtle meanings of the works as
well as the industrial history and process
of Christian media. For example, one of
the most successful evangelical ventures
targeting children is the animated series
VeggieTales, starring Bob the Tomato and
Larry the Cucumber. The series
addresses family issues for children three
to ten years old, presenting a benevolent
view of God’s power, but nowhere
mentioning Jesus, something unheard of
in old school evangelicalism.
Consequently, the program has
succeeded in  the  mainstream

marketplace, even leading to the release
of a feature film. The program is
decidedly wholesome, promoting such
values as compassion and forgiveness,
but would not alienate mainstream
parents. For Hendershot, VeggieTules
demonstrates that the potentiality of
Christian media to cross over, speaking
to and entertaining nonbelievers.
Hendershot finds that the discourse
of the evangelicals has changed over the
years. The evangelical movement was
once very suspicious of psychology and
therapeutic techniques that promised to
heal the soul, something only that Jesus
the Savior could do.  As they
accommodated to modernity and
psychiatric concepts, evangelicals had
adopted many familiar buzzwords from
secular culture: feelings, anxiety, self-
esteem. No longer is there a total reliance
on sin to explain man’s setbacks and
failure. This absorption of therapeutic
rhetoric has allowed evangelical books to
be competitive in the publishing
marketplace and make this particular
Christian lifestyle less forbidding. The
evangelicals have also adjusted they way
they speak to teens. Hendershot notes
how chastity has been repackaged for
secular audiences with a more neutral
word, abstinence. With this campaign the
evangelicals have brought the old
morality into public discussion without
the anti-sex and anti-safe-sex diatribes
of the original movement. This word
substitution has  had  political
ramifications as well. The Welfare
Reform Act in 1996 provided 50 million
dollars per year for abstinence education,
legislation for which the conservative
Christian community takes credit.
During her research Hendershot




TELEVISION QUARTERLY

REVIEW AND COMMENT

discovered an audiovisual auteur, Irwin
S. Moon, whom she calls a “maverick
Christian filmmaker” From 1945 to 1962
Moon supervised the production of
thirty films that were produced and
distributed outside the traditional
Hollywood system. The programs were
seen by millions in schools and churches,
syndicated on television, and played very
well in the burgeoning international
market. Moon recognized that the best
way to reach a new audience was not with
Bible thumping harangues, but films that
explored the wonders of science. Such
films as God of Creation offered arresting
visual images of nature in full bloom and
asked viewers to open their eyes and see
God as a designer or architect. Moon
helped set the template for filmmakers
who want to remain “in the world but not
of the world,” relying on logic and reason
to understand God’s plan for salvation.
Today’s Christian filmmakers, many
working in fictional apocalyptic genres,
still struggle with Moon’s dilemma: how
to strike a correct balance between
Biblical  instruction and  pure
entertainment.

Hendershot has included one chapter
that will surely provoke discussion.
Instead of concentrating solely on the
evangelical movement, she examines the
growth and media message of the
Cathedral of Hope, the world’s largest gay
and lesbian church. Many members of
this church located in Dallas were raised
in the fundamentalist tradition and, after
rejecting its reactionary understanding
of sexuality, still have a deep belief in the
Bible. Hendershot shows how this
postfundamentalist church both defines
itself against Christian conservatism
while incorporating elements of that

culture into its liturgy and outreach. Like
evangelicalism, the Cathedral of Hope
seeks new converts by reworking secular
forms.

Since the writing of Shaking the World
for Jesus, Christian culture has erupted
into popular consciousness. Instead of
being Mel Gibson’s Folly, The Passion of
the Christ has become one of the most
financially successful films of all time.
Joan of Arcadia, about a contemporary
girl who listens to God in different
guises, is one of the most popular new
series of the television season while
Christian merchandise sells more than
four billion dollars a year at such retailers
as Wal-Mart and Target. Jesus has never
been hotter at the box office and the cash
register. But what does this all mean?
Heather Hendershot’s book is essential
reading to wunderstand this new
phenomenon and how Christian
evangelicals are negotiating their way in
a secular American marketplace,
attempting to appeal to believers and
nonbelievers alike.

Ron Simon is curator of television at the Museum of
Television and Radio in New York and an associate
professor at Columbia University and NYU.




TELEVISION QUARTERLY

REVIEW AND COMMENT

Spy Television
By Wesley Britton

Praeger, Westport, CT
(272 pages, $39.95)

By Paul Noble

t's no wonder that television series
I about spies, secret agents and the
intelligence ~ community  are
popular. The entertainment value of
these programs is always reflected in
daily news reports. Throughout the
history of Spy Television, art imitated
life imitated art. And this
pattern appears to be
accelerating each day.

While reading Wesley
Britton’s Spy Television, 1
learned, from television and
newspapers,  about  an
international “spy shortage” I
was already aware, as we all
were, of the monstrous
intelligence gap which led to
“9/112 The in-fighting
between the Central
Intelligence Agency and the
Federal Bureau of
Investigation is a reality which
has had disastrous
consequences for our nation
and for the world. Abuse of
enemy prisoners (torture,
depending on whom one
listens to) to extract important
intelligence is a major 2004
campaign issue. There was the
New York Times’ admission
that the “intelligence” it
received colored its reporting

of the pre-Iraqi war period and the war
itself. The rise of international
terrorism, not only between or among
nations, but based upon smaller,
possibly ~ but  not  necessarily
government-sponsored cadres, cults
and other hard-to-pinpoint
organizations, has made intelligence-
gathering more complex than ever.
Viewers of spy television, of course,
knew all that years ago, thanks to the
delightful and successful programs
described in great detail in Wesley
Britton’s book, which is one volume in
the Praeger Television Collection, a
series edited by television columnist

LHE PIRARGEIR TEEEW ESIRN L LECTT IR

1

¥i»

WISLLY BRITTOWM

)

n




TELEVISION QUARTERLY

REVIEW AND COMMENT

David Bianculli.

Spy novels, movies and radio
programs have a long history. John
Buchan, Graham Greene and Eric
Ambler were spy novel writers who set
the standard and provided the model,
especially in the twenties and thirties.
In 1935, film director Alfred Hitchcock’s
The 39 Steps, an adaptation of a Buchan
novel, is the first of the spy movies many
of us recall, and Hitchcock continued in
this genre, with The Lady Vanishes,
Foreign Correspondent, and Saboteur,
topping those thrillers in the fifties with
his sensational The Man Who Knew Too
Much and North By Northwest.

Ian Fleming’s creation of James
Bond in the nineteen-fifties set the stage
for the memorable 007 movie series,
which spawned the television spy series
celebrated in Britton’s book. The “free
world” was battling against the forces
behind the Iron Curtain, and Fleming
tapped our curiosity about the behind-
the-scenes activities which could spell
life-or-death,  including  nuclear
holocaust. According to Mr. Britton, “U.
S. President John E Kennedy listed From
Russia With Love as one of his favorite
novels in a 1961 Life magazine article”
The impact of JFK’s taste in 007 novels
was felt everywhere, in the success of
the Bond movies beginning with Dr. No
and in the TV series which tried to
replicate or spoof the phenomenon.

The Man from UN.C.L.E. was the
first major network response to the
Bond series. It premiered in the fall of
1964. Oscar-nominee Robert Vaughn,
Scottish-born featured player David
McCallum and five-time Hitchcock
character actor Leo G. Carroll took the
roles of Napoleon Solo, Illya Kuryakin,

and Alexander Waverly, the agents of the
United Network Command for Law and
Enforcement. They fought against the
forces of THRUSH, which Britton
describes as “the blueprint for all
fictional power-hungry organizations to
follow on the small screen” Bond’s
SPECTRE, U.N.C.L.E’s THRUSH and the
real world’s Al-Qaeda — just one potent
example of Spy Television’s predictive
arts.

The influence of The Man from
UN.C.L.E. extended far beyond Spy
Television. The team-casting, the non-
conforming fictional heroes, the “cool”
nature and elegance of intelligent agents
set the pattern for many other series,
from Starsky and Hutch to Scarecrow
and Mrs. King After the events of
September 11,2001, renewed interest in
The Man from U.N.C.L.E grew because
of the organization’s fictional blueprint
for the new war against terror.

It was the British production — and
exportation — of The Avengers which
had an even more long-lasting impact
on Spy Television. Patrick Macnee as
Major John Steed and Diana Rigg as
Mrs. Emma Peel continue in reruns for
40 years. Other Avengers characters,
portrayed by Ian Hendry, Honor
Blackman, and Linda Thorson, added
their indelible presence to the
proceedings, which tended to deal with
smugglers, radar jamming, assassins,
and, occasionally, the supernatural.
Race and politics was treated
humorously rather than seriously. Early
plot lines such as a rustic English
setting threatened by technological
invasion morphed in later years to
contemporary problems such as drugs
and urban problems.




TELEVISION QUARTERLY

REVIEW AND COMMENT

Get Smart and Mission: Impossible
were two giants of the genre in the
sixties, one a hilarious spoof and the
other a fast-moving team-driven
thriller. CONTROL agents Don Adams
and Barbara Feldon as Maxwell Smart
(agent 86) and Susan Hilton (agent 99)
fought KAOS, an international terror
organization. “Get Smart combined
slapstick, black comedy, social
commentary, and wit served up by some
of the best talents in the business,
writes Britton. The credits of Get Smart
read like a who’s who of the Borscht Belt
and the days of Sid Caesar, M*A*S*H,
That Was the Week that Was, and The
Steve Allen Show. Dan Melnick, Leonard
Stern, Buck Henry and Mel Brooks were
responsible for the hilarious concept
and episodes.

Mission: Impossible, with its team
approach to intelligence, lived on in
reruns for generations. Martin Landau,
Barbara Bain, Greg Morris, Peter Lupus
and Peter Graves, and, later, Leonard
Nimoy, Sam Elliot and Lesley Ann
Warren, continued on into the seventies.

What  Britton adds to our
understanding of the role of Spy
Television:

1 He links the birth of Spy Television
in the fifties in two directions, to the
spy novels and films of the thirties
and forties, and ahead to the more
contemporary series like The X-Files,
The A-Team, La Femme Nikita, The
Agency, Alias and 24.

2 He provides a clear description of
the development process of dozens
of series, showing how concept,
writing, casting, and directing

contributed to the creation of the
program and then its modification
during each telecast season.

3 He demonstrates the series’
impacts on future programs created
by the same personnel.

4 His writing, while clearly that of a
genre fan, is restrained rather than
cheerleading, offering both casual
and already-informed readers an
intense study of the programs.

Last, but not least, the book is an
informal catalog of the catch-phrases
and fashions of Spy Television with
which we are all familiar, and may use to
this day. Britton has lifted the cone of
silence on espionage, accepted his
mission with his tape self-destructing
in five seconds, and stands for “the
forces of goodness, virtue, and justice.
As Emma Peel (Diana Rigg) said in her
farewell to Patrick Macnee, “always keep
your bowler on in times of stress. Watch
out for diabolical masterminds. Good-
bye, Steed””

Recently retired as vice-president of film acquisitions
and scheduling at Lifetime Television, Paul Noble is
chairman of the pulic-relations committee of the
National Academy of Television Arts and Sciences
and a board member of the New York chapter.




Crazy Like a FOX:
The Inside Story of How Fox
News Beat CNN

By Scott Collins

Portfolio, New York
(228 pages, $24.95)

By Michael J. Jordan

t was late 2000, and a polarized
American electorate was almost
evenly split. This had been reflected in
the presidential vote, but now also in how
Americans viewed efforts to resolve the
crisis — each side accused the other of

TELEVISION QUARTERLY

CNN came soon after the 9/11 attacks
and would be cemented during Gulf War
I1. All of which was infused by Fox’s open
embrace of patriotism-tinted news,
famously embodied by the undulating
American flag placed over Fox’s on-
screen logo. Rupert Murdoch, who had
often branded CNN as “too liberal,” had
indeed found the right person to guide
Fox, Roger Ailes. And Ailes, a former
media adviser to presidents Nixon,
Reagan and the elder Bush, made no
apologies for rewriting the rules of
broadcast news.

“There’s a whole country that elitists
will never acknowledge,” Ailes is quoted
as saying. “What people deeply resent out
there are those in the ‘blue’ states

electoral theft.

As Scott Collins writes in
Crazy Like a Fox: The Inside
Story of How Fox News Beat
CNN, conservatives registered
such disgust with events that
more of them turned to the
network that seemed to ratify
their viewpoint - Fox News
Channel.

“I think what’s going on is
the Democratic lawyers have
flooded Florida,” Fox News
anchor John Gibson said on the
air. “They are afraid of George
W. Bush becoming president
and instituting tort reform and
their gravy train will be over.
This is the trial association’s
full court press to make sure
Bush does not win”

Such election coverage
catapulted Fox ahead of
MSNBC for the first time, and
the upstart network was now
nipping at the heels of mighty
CNN. The final hurdle over

The Inside Story

of How Fox News
Beat CNN

Crazy like a




thinking they’re smarter. There’s a touch
of that [resentment] in our news.”

With central characters like Ailes,
Collins has written an entertaining,
personality-driven account that breathes
life into a topic that could instead
resemble the dry score-keeping of
industry mergers and acquisitions that
marks some financial writing. Rather,
Collins engagingly profiles the people
and events, decisions and trends that
enabled Fox to upend CNN as cable news
champ in less than six years.

“The story of the cable news wars
involves seized opportunities and failed
strategies, corporate arrogance and
executive intrigue, intense battles for
ratings, advertising, and multimillion
dollar anchors,” writes Collins, a media
reporter for the Los Angeles Times. “And
the surprising outcome of this unlikely
battle has changed the way Americans
get — and use — the news.”

Curiously, given the book’s title,
Collins actually raises the curtain with
the December 1995 launch of MSNBC,
the highly anticipated joint venture of
heavy-hitters Microsoft and NBC. Yet the
third cable news network struggled from
the get-go to establish its own identity,
and today languishes well behind the Big
Two.

But Collins has introduced MSNBC as
a cautionary tale, to highlight what
becomes a central theme to the book —
that hard-charging, Type-A personalities
with grandiose plans and deep pockets
backing them are equally likely to fail in
the heated, crowded competition to win
over fickle television viewers.

Collins is indeed shrewd in spotting
metaphors. He tells the tale of Fox’s Paula
Zahn and CNN’s Greta Van Susteren, for
example, not to gossip about how Ailes
compared Zahn to a “dead raccoon” when

TELEVISION QUARTERLY

he fired her, or how aggrieved Van
Susteren was over a chair, but to
underscore how celebrity-driven cable
news had become, with multi-million-
dollar anchors. Some two decades earlier,
in 1980, Ted Turner had pronounced that
“news was the star” and launched his no-
frills CNN with a handful of steady
veterans and scores of lowly paid, recent
college graduates.

ut personalities on television have

become a reality, and so, too, are
they essential to this book. While Crazy
Like a Fox boils down to the battle
between Fox and CNN - floundering
MSNBC becomes something of a
distraction from the main event — the
undercard features fascinating match-
ups: Turner v. Murdoch, Ailes v. most
everybody, GE’s Jack Welch v. Bill Gates.
Time Warner’s Gerald Levin, NBC
President Bob Wright, CNN President
Tom Johnson, Fox host Bill O'Reilly and
others also scuffle.

Collins offers a fly-on-the-wall
perspective that allows readers to
eavesdrop on boardroom and newsroom
exchanges he presumably captured
through interviews and  cross-
referencing. This is not unauthorized
biography, as in the acknowledgments he
thanks almost all the major players for
their time, recollections and insights.

So, how did Fox beat CNN (for now, at
least)? As Collins illustrates, it’s too
simplistic to say Fox exploited the notion
of “liberal bias” - a critique first
articulated in Edith Efron’s The News
Twisters (1971) — or pounced early on the
red state-blue state trend. Whether
media bias is real or perceived is still a
source of fierce debate, of course. But
there is a very real sense among many
that mainstream media disrespect




conservative sensibilities and issues. Fox
executives admit to Collins that they tap
this anger.

Fox, however, also needed to
maneuver to gain access into markets
and onto cable systems, before it could
begin winning over hearts and minds.
And while Fox drives home a clear
editorial slant, the network has also
benefited from CNN’s corporate inertia,
managerial turnover, and erosion of its
popularity — fueled by its infamous 1998
Tailwind report, in which CNN asserted
that US forces used nerve gas against
American defectors in Laos in
September 1970, only to later retract the
story.

Overall, Collins is remarkably “fair
and balanced” in writing about a
network that claims to do so, but whose
executives concede in revealing quotes
that they are actually correcting an
existing “imbalance” by providing a
counterweight.

Since 9/11, “Fox decided that it was
going to take sides, giving ‘fair and
balanced’” an elastic meaning,” Collins
writes. “This was not a war but our war”

In reading how Fox rose to the top,
one can’t help but wonder: to what effect?

The so-called “Fox effect” or
“Foxification” of TV news has caused
much hand-wringing among news
purists and liberals. And as Collins
writes, “Where television news once only
presumed to cover political warfare, it
now feeds it”

But there’s more: how does it affect
the audience?

A widely reported October 2003
survey by the Program of International
Policy Attitudes suggested that 80
percent of Fox viewers believed one of
three following misperceptions: the U.S.
had uncovered evidence demonstrating a

TELEVISION QUARTERLY

close working relationship between
Saddam Hussein and al Qaeda; the U.S.
had found the weapons of mass
destruction in Iraq; and most people in
other countries had backed the U.S. war
against Saddam. Forty-five percent of
Fox viewers believed all three, by far the
highest percentage of any group of TV
viewers. Fox, wrote the survey’s authors,
“was the news source whose views had
the most misperceptions.”

Then there was the documentary film
released this summer, “Outfoxed: Rupert
Murdoch’s War on Journalism,” in which
director Robert Greenwald alleges that
arguments offered up by Fox anchors
and commentators so closely mirror
those of the Bush White House, it’s as if
they’re reciting from the administration’s
talking points.

Whether this is less journalism than
propaganda, and what potential harm is
caused - say, helping to take the country
into war — is probably best saved for
another book. And Collins may be just
the writer for the job.

The United Nations correspondent for The Christian
Science Monitor, Michael J. Jordan is a Brooklyn-
based freelance journalist specializing in
international affairs and an associate adjunct
professor of journalism at Long Island University.




The Fourth Network:
How Fox Broke the Rules and
Reinvented Television

By Daniel M. Kimmel

Ivan R. Dee, Chicago
(320 pages, $27.50)

By Jimmie L. Reeves

lison Picard’s evaluation of

Kimmel’s book in Publishers Weekly
concludes with a statement that serves as
a nice opening for this review: “This is a
solid but rather dry account of a network
and its impact on TV In fact,
“solid” and “dry” are apt
descriptions of The Fourth
Network: How Fox Broke the
Rules and Reinvented
Television. But, unlike Picard, I
do not consider the arid quality
of Kimmel’s work to be a
negative. Dryness, after all, can
be a good thing. Consider
wine, for instance. Or diapers.
And as a scholar of television
who regularly teaches a course
in broadcast programming, I
savor the exquisite dryness of
Kimmel’s documentation of

TELEVISION QUARTERLY

AHI]HVEHTEIJ TELEVISION

the birth, childhood and
adolescence of the Fox ‘f' -
Network. ]

Indeed (especially given the
overstatement in the book’s
subtitle), I was pleasantly
surprised to find that Kimmel’s
prose is relatively free of the
wet hyperbole that floods
typical accounts of the
launching of successful media

enterprises. Here, Hank Whittemore’s
fawning CNN: The Inside Story comes to
mind. But, of course, Whittemore’s
“authorized” history of the early years of
the world’s first all-news network was
made, ironically, both more and less
credible by his status as a CNN insider.
In contrast, Kimmel’s reserved and
balanced treatment of the Fox record is at
least partially attributable to his outsider
status. This status elevates the truth-

value of Kimmel’s words - but, again
ironically, it is also responsible for
hampering his ability to gain access to
key players still employed by the media
group. As Kimmel decries (and rightly
so) in his Acknowledgements, the
Murdoch empire’s refusal to cooperate

- FOUR

NETWORK

HOW FOX BROKE THE RULES

Y\ DANIEL M. KINMEL

77




with Kimmel stands as a ringing
indictment of the current wave of media
consolidation. Kimmel was told that
“since News Corp. owned its own
publishing division, they might choose to
do their own story of the FOX network
someday, so they saw no reason to help
with a potentially competing product” I
share Kimmel’s righteous indignation
when he argues that “The notion that
FOX would consent to interviews only
with an author working on an in-house
book should be troubling not only to
journalists, but to anyone who treasures
the free flow of information.”

Maybe the in-house and “authorized”
history of the Fox Network will be
penned by Newt Gingrich? But whoever
is assigned this public-
relations/propaganda project is sure to
render a “fair and balanced” account of
the Fox experience that is as jingoistic
and congratulatory as the Fox News
Network’s coverage of the exploits of the
Bush Administration. Rupert Murdoch, I
imagine, will be accorded the kind of awe
assigned to Der Fithrer in Leni
Riefenstahl's  Triumph des Willens
(Triumph of the Will).

Which brings me back to Picard’s use
of the word “solid” in the Publishers
Weekly review. Solid is an apt description
because Kimmel presents a three-
dimensional holograph-like image of
Fox, not a one- or two-dimensional
sketch. In other words, the book tells the
Fox story from multiple perspectives. In
this regard, Kimmel won me over with
his prologue. In ten concise pages he
manages to relate the history of failed
attempts at establishing a fourth
broadcast network, convey the difficulty
of such an undertaking, and report the
intrigue  surrounding  Murdoch’s
acquisition of Metromedia, the station

TELEVISION QUARTERLY

group that would become the nucleus of
the young Fox network.

The rest of the book is made up of 16
chapters divided into three parts.

The first part is titled “The Coat-
Hanger Network,” which refers to NBC’s
Brandon Tartikoff’s legendary dismissal
of the upstart Fox. The nickname
suggested that, because so many of Fox’s
first affiliates were located on the UHF
band, viewers would have to attach coat
hangers to their antennas to receive its
programming. Each of the seven
chapters of Part I chronicles a season in
the early life of the network — beginning
with 1985-1986 and ending with 1991-
1992.

This period was basically the Barry
Diller era at Fox.

The second part of the book, titled
“The Revolving Door;” refers to turmoil at
the top of the network hierarchy in the
years following Diller’s exit stage right.
Again, each chapter, beginning with
1992-1993, considers a season in the flow
of Fox programming. And it is “The
Revolving Door” part of Kimmel’s book
that Picard finds most problematic.
Apparently Picard wanted Kimmel to
inject more personality into his
discussion of the scores of executives and
programmers identified as temporary
hires during this period. As Picard put it,
“Innumerable executives and
programmers, many of whom he has
interviewed, are rarely displayed with
any distinguishing characteristics (a
notable exception is the colorful Barry
Diller)”

But Picard’s evaluation is marred by
an assumption worth challenging — that
the executives of the post-Diller years at
Fox actually possessed distinguishing
characteristics.

After all, as an ilk, corporate




executives — in any industry — are not
often  rewarded for  displaying
individuality. Consider, for instance, the
case of Bill Rancic. Remember Bill? He
was one of the most forgettable of the so-
called job candidates on The Apprentice.
The other contenders who displayed even
an ounce of “personality” (Troy McClain)
or daring (Sam Solovey) or “color”
(Kwame Jackson, Omarosa Manigault-
Stallworth and Tammy Lee) were
systematically eliminated by Donald
“Youre Fired” Trump until the white-
bread Rancic was the last suit standing.

The point is that deep pockets like
Donald Trump, Ted Turner and Rupert
Murdoch seek out innovators when they
launch a new enterprise, whether it be
skyscraper or television network. But
architects, both of buildings and
networks, are expendable once the
edifice is complete. Reese Schonfeld, the
“co-founder” of CNN, discovered this
harsh truth when Turner sent him
packing in 1982, a scant 24 months after
the unveiling of the network that would
later land the “Mouth of the South” on the
cover of Time as the magazine’s “Man of
the Year”  Barry Diller’s seven-year
tenure at Fox (1985-1992) was over
thrice as long as Reese Schonfeld’s time
at CNN - but in the end, as Turner did
with Schonfeld, Murdoch made it
abundantly clear who was at the top of
the corporate pecking order. In Diller’s
words (as quoted in Kimmel’s book), “He
[Murdoch] told me, not meanly or coldly,
but just realistically, “There is in this
company only one principal.”

The juiciest passages in this “dry”
book are associated with Kimmel’s
discussion of the highs and lows of Fox
programming — from Fox’s triumphant
colonization of children’s programming
(exemplified by the success of The

TELEVISION QUARTERLY

Mighty Morphin Power Rangers) to its
disastrous adventures in the late-night
fringe (that damaged the careers of both
Joan Rivers and Chevy Chase). Want to
learn how Terry Rakolta’s attack on
Married . .. with Children was something
of godsend to the fledging network? It is
explained in Kimmel’s book. Want to
know how Fox’s exploitation of In Living
Color infuriated Keenen Ivory Wayans?
It’s also addressed by Kimmel. Want to
know why the axing of America’s Most
Wanted was one of the shortest
cancellations in network history — or why
David Duchovny sued the network for
rerunning The X-Files on FX? These
“why” questions, too, are answered in the
book.

The third part of the book, tagged
“21st Century Fox,” only contains one
chapter which speculates on the future of
the network. For me, this part is
anticlimactic and does not measure up to
the quality of the rest of the book.

But, despite its unsatisfying ending,
The Fourth Network still deserves a place
on the shelf of any serious observer of
the American media-industrial complex.
Though  Murdoch and  Diller’s
accomplishments pale in comparison to
what Turner and his crew did with WTBS
and CNN, or what Gerald Levin did with
HBO, Kimmel does present a convincing
case for recognizing Fox as a major force
in the recent history of the television
medium. Indeed, I intend to make
Kimmel’s book required reading for
students enrolled in my programming
class.

Jimmie L. Reeves is Associate Professor in the
College of Communications at Texas University,
where he teaches courses in media writing,
programming and criticism. His other contributions
to Television Quarterly include analyses of Frank’s
Place and Lonesome Dove.




TELEVISION QUARTERLY

THE NATIONAL ACADEMY OF TELEVISION ARTS AND SCIENCES

A Non-profit Association Dedicated to the Advancement of Television

OFFICERS

Dennis Swanson
Chairman of the Board

Peter O. Price
President & CEO

Herb Granath
1st Vice Chairman

Darryl Cohen
2nd Vice Chairman

Janice Selinger

Secretary

Malachy Wienges

Treasurer

BOARD OF TRUSTEES

Jamie Aitken

Jeremy Desel

Jamie Jensen

Jerry Romano

Steve Bass Phillip R. Dixson Michael Kupinski Tim Ryan
William Becker Robert D. Gardner Wyndham R. H. Lewis Larry Seary
Phillip L. Bell Alison Gibson Mona Mangan leslie Shreve
Carolyn Cefalo Paul Gluck Barbara Miller-Gidaly William Snyder
Harvey Chertok Herb Granath Evelyn Mims Malachy Wienges
Darryl Cohen Allen Hall Fran Murphy Jack Wilson
June Colbert Bob Hammer Paul Noble Cynthia Zeiden
Harold Crump Jim Hollingsworth Shelly Palmer

George Cummings Cherie Housley David Ratzlaff

HONORARY TRUSTEES FORMER CHAIRMAN

FORMER PRESIDENTS OF THE BOARD

Harry S. Ackerman Ed Sullivan John Cannon Robert J. Wussler
Seymour Berns Mort Werner Joel Chaseman Michael Collyer

Royal E. Blakeman
Walter Cronkite
Robert E Lewine
Rod Serling

John Cannon

Lee Polk

Richard R. Rector

Irwin Sonny Fox

David Louie
Charles F. Dolan
Stanley S. Hubbard

Thomas W. Sarnoff

CHAPTER PRESIDENTS AND ADMINISTRATORS

President

Roger Lyons

Jim Disch

Terry D. Peterson
Mary Brenneman
Kevin Cokely
James D. Woods
Michael Hardgrove
Eileen Matthews
Michael J. Schoenfeld
Joy Allison Zucker
Maury Povich
Scott LaPlante

Roy Flynn

Will Givens

Donna Rossi
David Mills

Evelyn Mims
Robert Behrens
Ken Stone

Chapter

Boston/New England

Chicago, Midwest

Cleveland

Colorado/Heartland

Lone Star

Michigan

Mid-America

Mid-Atlantic
Nashville/Midsouth

National Capital/Chesapeake Bay
New York

Northwest

Ohio Valley

Pacific Southwest

Rocky Mountain/Southwest

San Francisco/Northern California
Southeast

Suncoast

Upper Midwest

Exec. Director /Administrator
Jill D. Jones

Rebekah Cowing

Marcie Price & Jackie Symons
Audrey Elling

Misti Torres

Stacia Mottley

Alicia Gragnani

Jill Koshla

Geneva Brignolo

Dianne Bruno

Bill Hanauer

Diane Bevins

Peggy Ashbrock

Terry Williams

Patricia Emmert

Darryl Compton

Tomi Funderburk Lavinder
Karla MacDonald

Teresa Vickery




